Zobrazit minimální záznam

dc.creatorDe Santis, Daniele
dc.date.accessioned2024-06-19T12:25:07Z
dc.date.available2024-06-19T12:25:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-3-031-39592-5cs
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189863
dc.languageEnglishcs
dc.publisherSpringer Chamcs
dc.titleTranscendental Idealism and the Sea of Suffering. An Investigation of Husserl and Heideggercs
dc.typehabilitační prácecs_CZ
dcterms.dateAccepted2023-12-14
dc.contributor.refereeNitsche, Martin
dc.contributor.refereede Warren, Nicolas
dc.contributor.refereeHeffernan, George
thesis.degree.disciplineFilozofiecs
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs
uk.author.affiliationUnivezita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs
uk.habilitation-board.chairmanPetříček, Miroslav
uk.habilitation-board.memberBlecha, Ivan
uk.habilitation-board.memberNovotný, Karel
uk.habilitation-board.memberMoural, Josef
uk.habilitation-board.memberNitsche, Martin
uk.abstract.csDílo usiluje o zcela novou interpretaci polemiky o významu fenomenologie mezi Husserlem a Heideggerm. Tuto polemiku líčí z pohledu samotného Husserla, čímž jde proti dosud uznávanému historiografickému paradigmatu. Zatímco Heideggerova vlastní kritika Husserla (intelektualismus, objektivismus, nezájem o konkrétní dimenzi naší lidské existence) byla badateli obvykle považována za zcela likvidační vyřízení Husserlova filozofického projektu, Husserlovo čtení analytiky Dasein z Bytí a času jako „filosofické antropologie“ je obvykle považováno za výsledek naprostého nepochopení knihy. Na rozdíl od takové teze hájíme tvrzení, že skutečný smysl Husserlovy kritiky Heideggera vychází z Husserlova vlastního filozofického systému, který rozvíjel v posledních dvou desetiletích svého života. Předkládáme jak historicko-filologickou rekonstrukci, tak systematický přístup k textům a tvrdíme, že Husserl kritizuje Heideggera za záměnu „první filozofie“ a „poslední filozofie“ – kterou Husserl také nazývá „metafyzikou“. Stručně řečeno, Heidegger tím, že ztotožňuje transcendentální subjekt (= o čem je první filozofie) s lidským subjektem (Dasein), zaměňuje transcendentální filozofii a metafyziku v husserovském smyslu. Zatímco první filozofie se zabývá konkrétně-dynamicko-historickými strukturami ega obecně (jakéhokoli ega), metafyzika je tou částí filozofie, která se zabývá iracionálním rozměrem naší lidské, faktické existence ve světě. V tomto ohledu pro nás Husserlova kritika Heideggera představuje causa occasionalis ke zkoumání Husserlova vlastního pojetí filozofie. Není pravda, jak se obvykle předpokládá, že by Husserlovi nešlo o konečnost naší lidské existence. Husserl má velmi pesimistický a ponurý pohled na lidský život, který je pro něj ve skutečnosti proniknut celou řadou iracionalit: lidé jsou podle Husserla neustále vydáni napospas „osudu“, tedy mnoha různým formám nahodilostí, které neustále hrozí jeho zničením. Není pravda, že by se Husserl nezajímal o lidskou existenci, ale je pro něj otázkou, jaké je přesně místo – v rámci systému filozofie – na němž se lze adekvátně zabývat problematickou lidské existence. Takové místo není základní, jež jej vyhrazeno „první filozofii“, ale spíše „metafyzikou“ nebo „poslední filozofií“ (poslední právě proto, že přichází po analýze konkrétních struktur ega).cs
uk.abstract.enThe work has the ambition of offering a brand-new interpretation of the Husserl-Heidegger controversy over the meaning of phenomenology from the standpoint of Husserl himself, thereby running against the thus far accepted historiographical paradigm. In fact, whereas Heidegger’s own criticisms of Husserl (intellectualism, objectivism, lack of interest in the concrete dimension of our human existence) have been usually deemed by scholars as undermining the latter’s philosophical project, Husserl’s reading of the analytics of Dasein of Being and Time in terms of a “philosophical anthropology” is usually regarded as the result of a complete misunderstanding of the book. Contrary to such thesis, we advance the claim to the effect that the real meaning of Husserl’s criticism of Heidegger builds directly on the conception of the system of philosophy which Husserl develops over the last two decades of his life. Proposing both a historic-philological reconstruction and a systematic approach to the texts, we argue that Husserl criticizes Heidegger for confusing “first philosophy” and “last philosophy” – which Husserl also calls “metaphysics.” In sum, by identifying the transcendental subject (= what first philosophy is about) with the human one (Dasein), Heidegger confuses transcendental philosophy and metaphysics in the Husserlian sense of the term. While the former addresses the concrete-dynamic-historical structures of the ego in general (of any ego), the latter is that part of philosophy which deals with the irrational dimension of our human, factual existence in the world. In this respect, Husserl’s criticism of Heidegger represents for us the causa occasionalis to investigate Husserl’s own conception of philosophy. Contrary to what is usually assumed, it is not at all true that he is not concerned with the finitude of our human existence. Husserl has a very pessimistic and grim view on human life, which is in fact for him haunted by a multiplicity of irrationalities: for him, humans are at the constant mercy of a “fate,” that is, of the many different forms of contingencies that constantly threat to destroy it. It is not true that Husserl has no interest in human existence: rather, his problem consists in identifying the specific locus – within the system of philosophy – to which its treatment belongs. Such locus is not the foundational one which we identify with “first philosophy,” but rather that of “metaphysics” or “last philosophy” (last precisely because it comes after the analysis of concrete structures of the ego).cs


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV