Artefiletika ve skupinové práci ve volném čase
Artephyletics in group work in free time
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189851Identifiers
Study Information System: 258881
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Blažková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Vychovatelství
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
volný čas, projektová metoda ve výtvarné výchově, percepce, artefiletika, symboly, exprese, reflexe, prožitekKeywords (English)
free time, project - based learning in art, perception, artephiletics, symbols, expression, reflection, experienceBakalářská práce se zabývá tématem artefiletiky při práci ve volnočasových aktivitách, zaměřeného na vnímavost přírodního prostředí dětmi. Zdrojem vnímání jsou stromy, které přinášejí prostor pro spontánní a organizované výtvarné činnosti. Náhledy do světa stromů dětmi a jejich vnímání rozšiřuje nadějný obzor pro společné zážitky, poznání, emoce a trvalé podněty. V teoretické části uvádím prvními kapitolami pojmy výchova, volný čas, pedagogika volného času s charakteristikou v rámci pedagogického oboru volného času. V kapitole umění popisuji vztah přírody a výchovy jako výchovného prostředku. Kapitolami dětská kresba a výtvarná výchova popisuji aktivity v kontextu Rámcového vzdělávacího programu ve škole a ve volném čase i s přihlédnutím k pojetí J. Slavíka na výtvarnou výchovu. Teoretickou část uzavírám kapitolou artefiletika s důrazem na význam pedagogického díla. Cílem mé bakalářské práce je navrhnout a ověřit artefiletický projekt ve volném čase Vyprávění stromů. Projekt je zaměřen na vnímání stromů dětmi prožitkem při výtvarných aktivitách. Praktická část charakterizuje skupinu dětí, se kterými byl projekt uskutečněn. Popisuje činnosti a realizaci projektu Vyprávění stromů ve volném čase. Východiskem pro návrh projektu je pedagogický deník s činnostmi, zaměřené na vnímavost přírodního prostředí očima dětí.
This bachelor thesis examines the topic of artephiletics in use during leisure activities, aimed at children's perception of the natural environment. The source of perception is trees, which provide inspiration for spontaneous and organised creative activities. Children's insights and perceptions into the world of trees create space for shared experiences, knowledge, stimulate emotions and lasting stimuli. In the theoretical part, the first chapters introduce the concepts of education, leisure time, and pedagogy of leisure time as used within the pedagogical field of leisure. The chapter on art describes the relationship between nature and education as an educational tool. The chapters on children's drawing and art education define the activities in the context of the Framework Curriculum in school and during leisure time on the basis of J. Slavik's concept of art education. The theoretical part concludes with a chapter on artephiletics with an emphasis on the importance of pedagogical work. The aim of my bachelor's thesis is to design and test the Tree Stories artephiletic leisure project. The project focuses on children's perception of trees by experiencing them during art activities. The practical part characterises a group of children with whom the project was carried out. It describes the activities...