Téma války zprostředkované dětem v mateřské škole prostřednictvím příběhu
War communicated to children in kindergarten through a story
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189667Identifiers
Study Information System: 258311
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Simonová, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-school Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
inkluze, Ukrajina, dítě s OMJ, práce s knihou, příběh v mateřské škole, válka, válečná situace, dítě v předškolním věkuKeywords (English)
inclusion, Ukraine, child with OMJ, work with a book, story in kindergarten, war, war situation, child in preschool ageDiplomová práce s názvem Téma války zprostředkované dětem v mateřské škole prostřednictvím příběhu se věnuje problematice předškolních dětí zasažených válečnou situací na Ukrajině. Teoretická část práce se opírá o poznatky pojednávající o inkluzi dítěte s odlišným mateřským jazykem v předškolním vzdělávání, o dětech z Ukrajiny v české mateřské škole a pochopení vztahů mezi Ukrajinou a Ruskem. V poslední části teoretických východisek práce je věnována pozornost práci s knihou v mateřské škole a zpracování tématu války prostřednictvím příběhu v mateřské škole. Pro praktickou část jsou stanoveny tři hlavní cíle, korespondující s primárním záměrem práce, kterým je ověřit, jakým způsobem pracovat s vybranou dětskou literaturou v rámci inkluze dětí z Ukrajiny, které zasáhla válečná situace na Ukrajině. Jednotlivé cíle se věnují pohledu na téma války a jak s ním pracovat v mateřské škole ze strany 80 předškolních pedagogů a tří vybraných odborníků. Na základě získaných dat z dotazníkového šetření a individuálních hloubkových rozhovorů byly zpracovány tři lekce zaměřené na představení tématu války dětem v mateřské škole prostřednictvím publikací pro děti. Pro realizaci tří lekcí byly využity následující tituly: Francesco Tirelli a jeho zmrzlinářství, Cesta, Mořská modlitba. Výsledky výzkumu ukazují, že je...
Master's thesis titled "The Theme of War Mediated to Children in Kindergarten through Story" addresses the issue of preschool children affected by the war situation in Ukraine. The theoretical part of the thesis is based on insights discussing the inclusion of a child with a different native language in preschool education, on children from Ukraine in Czech kindergartens, and on understanding the relationships between Ukraine and Russia. The final section of the theoretical framework focuses on working with books in kindergarten and processing the theme of war through storytelling in kindergarten. Three main objectives are set for the practical part, corresponding to the primary intention of the thesis, which is to verify how to work with selected children's literature within the inclusion of children from Ukraine affected by the war situation in Ukraine. The individual objectives address perspectives on the theme of war and how to work with it in kindergarten from the viewpoint of 80 preschool teachers and three selected experts. Based on the data obtained from the questionnaire survey and individual in-depth interviews, three lessons focused on introducing the theme of war to children in kindergarten through children's publications were developed. The following titles were used for the...