Zobrazit minimální záznam

Analytic representation of affine transformations in the plane
dc.contributor.advisorBeran, Filip
dc.creatorHoráčková, Blanka
dc.date.accessioned2024-06-13T06:37:01Z
dc.date.available2024-06-13T06:37:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189551
dc.description.abstractPráce se věnuje třem hlavním tématům - shodným, podobným a afinním zobrazením roviny z pohledu analytické geometrie. V první kapitole jsou připomenuty nejzákladnější pojmy, se kterými se bude v celé práci následně pracovat. Druhá kapitola je zaměřená na shodnosti. Nalezneme zde analytickou reprezentaci této transformace jak v maticové, tak i komplexní podobě. Třetí kapitola je zaměřená na podobnosti. Stěžejní je pak rozklad podobnosti na shodnost a stejnolehlost, kde se spojují znalosti jak podobností, tak shodností. Poslední kapitola se věnuje afinitám. Tato kapitola již není tak teoreticky zaměřená, ale orientuje se zejména na charakteristické prvky afinních transformací a dále také na příklady. Důležitým a přínosným faktorem této práce jsou řešené příklady, které jsou doplněny o množství obrázků. Práce je určena zejména pro studenty matematiky, jako studijní text. ale využití může najít i u středoškolských učitelů, k doplnění středoškolského učiva.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with three main topics - isometric, similar, and affine transformations of the plane from the point of view of analytic geometry. In the first chapter, the most basic concepts are recalled, which will be subsequently dealt with throughout the thesis. The second chapter focuses on identical transformations. Here, we find an analytic representation of this transformation in matrix and complex forms. The third chapter focuses on similar transformations. The central point is then the decomposition of similarity into identity and identicalness, where knowledge of both similarities and identities are combined. The last chapter focuses on affinities. This chapter is not so theoretical anymore but focuses mainly on the characteristic elements of affine transformations and examples. This work's important and beneficial factor is the solved examples, supplemented by several figures. The work is intended primarily for mathematics students as a study material. However, it may also be used by secondary school teachers to supplement the secondary school curriculum.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectshodné zobrazenícs_CZ
dc.subjectpodobné zobrazenícs_CZ
dc.subjectafinní zobrazenícs_CZ
dc.subjectgeometrické transformacecs_CZ
dc.subjectmaticecs_CZ
dc.subjectisometric transfomrationen_US
dc.subjectsimilarity transformationen_US
dc.subjectaffine transformationen_US
dc.subjectgeometric transformationen_US
dc.subjectmatrixen_US
dc.titleAnalytická reprezentace afinních zobrazení v roviněcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-23
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId270102
dc.title.translatedAnalytic representation of affine transformations in the planeen_US
dc.contributor.refereeZamboj, Michal
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematics Oriented at Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematics Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPráce se věnuje třem hlavním tématům - shodným, podobným a afinním zobrazením roviny z pohledu analytické geometrie. V první kapitole jsou připomenuty nejzákladnější pojmy, se kterými se bude v celé práci následně pracovat. Druhá kapitola je zaměřená na shodnosti. Nalezneme zde analytickou reprezentaci této transformace jak v maticové, tak i komplexní podobě. Třetí kapitola je zaměřená na podobnosti. Stěžejní je pak rozklad podobnosti na shodnost a stejnolehlost, kde se spojují znalosti jak podobností, tak shodností. Poslední kapitola se věnuje afinitám. Tato kapitola již není tak teoreticky zaměřená, ale orientuje se zejména na charakteristické prvky afinních transformací a dále také na příklady. Důležitým a přínosným faktorem této práce jsou řešené příklady, které jsou doplněny o množství obrázků. Práce je určena zejména pro studenty matematiky, jako studijní text. ale využití může najít i u středoškolských učitelů, k doplnění středoškolského učiva.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with three main topics - isometric, similar, and affine transformations of the plane from the point of view of analytic geometry. In the first chapter, the most basic concepts are recalled, which will be subsequently dealt with throughout the thesis. The second chapter focuses on identical transformations. Here, we find an analytic representation of this transformation in matrix and complex forms. The third chapter focuses on similar transformations. The central point is then the decomposition of similarity into identity and identicalness, where knowledge of both similarities and identities are combined. The last chapter focuses on affinities. This chapter is not so theoretical anymore but focuses mainly on the characteristic elements of affine transformations and examples. This work's important and beneficial factor is the solved examples, supplemented by several figures. The work is intended primarily for mathematics students as a study material. However, it may also be used by secondary school teachers to supplement the secondary school curriculum.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV