Galerijní a muzejní edukace Neslyšících
Gallery and museum education of Deaf
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189403Identifiers
Study Information System: 256330
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Consultant
Hay, Ivana
Referee
Fulková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výtvarná výchova, neslyšící, kultura Neslyšících, galerijní a muzejní edukace, kulturní gramotnost, vizuální gramotnost, výstava, vzdělávací programKeywords (English)
art education, Deaf, Deaf culture, gallery and museum education, cultural literacy, visual literacy, exhibition, education programV této práci se zabývám galerijní a muzejní edukací neslyšících osob. Navštívila jsem inovativní a interaktivní expozici Głusza ve Slezském muzeum v Katowicích, věnovanou kultuře Neslyšících, která mi byla následně inspirací pro návrh edukačního programu zaměřený pro neslyšící i slyšící publikum. Následně jsem své poznatky porovnala s programy a možnostmi v Praze. Pokusila jsem se vytvořit návrh edukačního programu pro slyšící i neslyšící publikum. Cílem bakalářské práce je upozornit na problematiku, která je v rámci vzdělávání dosud okrajová, a dále zkoumat možnosti galerijní edukace pro neslyšící žáky a navrhnout vlastní projekt pro žáky 2. stupně základní školy. Z těchto poznatků a odborné reflexe jsem vytvořila doporučení, jak tvořit edukační programy pro neslyšící i slyšící publikum a jak zlepšit spolupráci galerií a muzeí s neslyšícími.
In this thesis I am concerned with gallery and museum education for deaf people. I visited the innovative, interactive Głusza exhibition at the Silesian Museum in Katowice, dedicated to Deaf culture, which subsequently inspired me to design an educational programme for Deaf and hearing audiences. Subsequently, I compared my findings with programmes and opportunities in Prague. I attempted to create a proposal for an educational program for both hearing and deaf audiences. The aim of my bachelor thesis is to highlight an issue that is still marginal in education, to explore the possibilities of gallery education for deaf pupils and to design my own project for lower-secondary pupils of primary school. From this knowledge and professional reflection, I have made recommendations on how to create educational programmes for deaf and hearing audiences and how to improve cooperation between galleries and museums and the deaf.