Komparace veřejného a soukromého vzdělávání v mateřských školách
Comparison of public and private education in kindergartens
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189308Identifiers
Study Information System: 256153
Collections
- Kvalifikační práce [19963]
Author
Advisor
Referee
Špačková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Mateřská škola, veřejná mateřská škola, soukromá mateřská škola, dítě, předškolní věk, školní zralost, vzdělávací program, rodičeKeywords (English)
Kindergarten, public kindergarten, private kindergarten, child, preschool age, school readiness, educational program, parentsNázev bakalářské práce: Komparace veřejného a soukromého vzdělávání v mateřských školách Abstrakt: Hlavním cílem práce je porovnat vzdělávání ve veřejných a soukromých mateřských školách - a to prostřednictvím srovnání školní zralosti a připravenosti předškolních dětí navštěvujících jak veřejné, tak soukromé mateřské školy. Teoretický rámec práce se opírá o charakteristiku dětí předškolního věku, legislativní vymezení mateřských škol a popis jednotlivých vzdělávacích programů různých typů mateřských škol. Praktická část práce vyhodnocuje a shrnuje výsledky výzkumu realizovaného prostřednictvím dotazníkového šetření mezi rodiči předškoláků na území hlavního města Prahy a poskytuje odpovědi na stanovené výzkumné otázky. Klíčová slova: Mateřská škola, veřejná mateřská škola, soukromá mateřská škola, dítě, předškolní věk, školní zralost, vzdělávací program, rodiče
Title of the Bachelor's Thesis: Comparison of public and private education in kindergartens Abstract: The main goal of the work is to compare education in public and private kindergartens - by comparing school maturity and readiness of preschool children attending both public and private kindergartens. The theoretical framework of the work is based on the characteristics of children of preschool age, the legislative definition of kindergartens and the description of individual educational programs of different types of kindergartens. The practical part of the work evaluates and summarizes results of research conducted through a questionnaire survey among parents of preschoolers in the capital city of Prague and provides answers to set research questions. Key words: Kindergarten, public kindergarten, private kindergarten, child, preschool age, school readiness, educational program, parents