Virtuální univerzity třetího věku: srovnání České republiky a vybraných evropských zemí
Virtual University of the Third Age: a comparison of the Czech Republic and selected European Countries
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189285Identifiers
Study Information System: 251521
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Vronský, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Adult education and educational management
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Virtuální univerzita třetího věku, U3V, Česká republika, zahraničí, Evropa, senioři, srovnání, metody vyučování, zaměření kurzůKeywords (English)
Third-age virtual university, U3A, Czech Republic, abroad, Europe, older adults, comparisons, teaching methods, course orientationDiplomová práce je zaměřena na virtuální univerzity třetího věku nacházející se na území České republiky. Tyto virtuální univerzity a jejich výukové metody budou porovnány s virtuálními univerzitami třetího věku ve vybraných státech Evropy, konkrétně s virtuálním vzděláváním seniorů ve Velké Británii a ve Francii. V teoretické části bude za použití vhodné literatury popsáno vzdělávání seniorů včetně veškerých souvisejících aspektů gerontagogiky. Dále bude v této části vysvětlena celková problematika virtuálního vzdělávání seniorů, jaké jsou vzdělávací potřeby této vzdělávací skupiny a proč je tato forma výuky vhodná i pro starší populaci. V rámci empirické části bude uskutečněn výzkum za použití metody scoping review. Výzkum bude mít za cíl identifikovat, analyzovat a interpretovat výzkumný problém a vytvořit ucelený koncept virtuálních univerzit třetího věku a porovnat jejich působení v České republice se zastoupením ve vybraných evropských zemích. Pro analytickou část bude použita kvalitativní obsahová analýza. Hlavním zjištěním je, že Virtuální vzdělávání seniorů je klíčovou součástí jejich kontinuálního rozvoje a sociální integrace, což vyplývá z analýzy situace v České republice, Francii a Velké Británii.
The thesis will focus on third-age virtual universities located in the Czech Republic. These virtual universities and their teaching methods will be compared with third-age virtual universities in selected countries in Europe, namely virtual education for the older adults in the United Kingdom and France. In the theoretical part, the education of the older adults, including all related aspects of gerontagogy, will be described using appropriate literature. Furthermore, this section will explain the overall issue of virtual education for seniors, what the educational needs of this educational group are and why this form of teaching is suitable for the older population. Within the empirical part, research will be created using the scoping review method. The research will aim to identify, analyze and interpret the research problem and create a comprehensive concept of third-age virtual universities and compare their performance in the Czech Republic with that in selected European countries. Qualitative content analysis will be used for the analytical part. The main finding is that virtual education for seniors is a key component of their continuous development and social integration, as evidenced by the analysis of the situation in the Czech Republic, France, and the United Kingdom.