Dostupnost a rozvoj včasné péče v rámci podpory dětí se sociálním znevýhodněním v České republice
Availability and Development of Early Care in Support of Children with Social Disadvantage in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189282Identifiers
Study Information System: 260153
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Mužáková, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Speciální pedagogika
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Včasná péče, raný vývoj dětí, sociální znevýhodnění, děti se sociálním znevýhodněním, sociálně znevýhodněné rodinyKeywords (English)
Early care, early childhood development, social disadvantage, child with social disadvantage, socially disadvantaged familiesDiplomová práce se zabývá dostupností a možnostmi rozvoje včasné péče v podpoře dětí se sociálním znevýhodněním. V teoretické části se zaměřuje na raný vývoj dítěte v kontextu sociálního znevýhodnění a také se snaží popsat a prokázat význam včasné péče i v kontextu zahraničních studií a výzkumů. Empirická část je založena na kvalitativním výzkumu, polostrukturovaných rozhovorech se sedmi respondenty, kterými se staly pracovnice v organizacích či zařízení zapojených v Platformě pro včasnou péči. Data byla analyzována a interpretována především na základě metodologických postupů podle Švaříčka a Šeďové (2007). Analýza proběhla metodou otevřeného kódování a interpretace dat následně technikou vyložení karet. Hlavním cílem práce se stalo hlubší prozkoumání a zhodnocení stavu dostupnosti služeb včasné péče v České republice a možností jejího rozvoje. Výzkumné šetření zachycuje význam včasné péče na život dítěte a rodiny, dostupnost služeb včasné péče v České republice, kdy výzkum byl zaměřen na kraj Karlovarský, Ústecký a Prahu. Výsledky popisují pokrytí služeb včasné péče, překážky v poskytování služeb, stav kapacit, spolupráci s dalšími subjekty a identifikaci rodin nebo dětí. Dále se snaží navrhnout některé možnosti rozvoje včasné péče v České republice v následujících letech, které zahrnují zlepšení...
The diploma thesis deals with the availability and possibilities of developing early childhood care in support of children with social disadvantages. The theoretical part is focuses on early child development in the context of social disadvantage and early care, aiming to describe and demonstrate the significance of early care, including insights from foreign studies and research. The empirical part is based on qualitative research, semi-structured interviews with seven respondents, who were employees in organizations or facilities involved in the Early Care Platform. The data were analyzed and interpreted primarily based on methodological materials by Švaříček and Šeďová (2007). The analysis was conducted using the open coding method, with data interpretation subsequently employing the card sorting technique. The main goal of the thesis was to explore and evaluate the state of availability of early care services in the Czech Republic and possibilities for its development. The research investigates the importance of early care for the life of the child and the family, the availability of early care services in the Czech Republic, with research focused on the Karlovy Vary, Ústí nad Labem regions, and Prague. The results describe the coverage of early care services, obstacles in service provision,...