Úskalí při vzdělávání ukrajinských žáků na 1. stupni základních škol v České republice
Difficulties in educating Ukrainian pupils in elementary school in the Czech republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189246Identifikátory
SIS: 256214
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hádková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
20. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
uprchlík, odlišný mateřský jazyk, vzdělávání ukrajinských žáků, podpůrná opatření, matematika, Hejného metodaKlíčová slova (anglicky)
refugee, foreign mother language, educating Ukrainian pupils, support measures, Mathematics, Hejny methodDiplomová práce, která je zde předkládána, je pojmenována Úskalí při vzdělávání ukrajinských žáků na 1. stupni v českých základních školách. Daná práce má speciálně pedagogický charakter, neboť žáci s odlišným mateřským jazykem spadají do kategorie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Diplomová práce má za cíl analyzovat a vymezit aktuální možnosti vzdělávání ukrajinských žáků-uprchlíků jako žáků s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni základní školy z pohledu pedagogů daných dvou krajů - kraje Praha a Moravskoslezského kraje včetně ukrajinské žákyně a jejího zákonného zástupce. Teoretická část diplomové práce definuje legislativním rámec migrace a možnosti vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem včetně ukrajinských žáků. Dále pak přibližuje pojetí vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace na 1. stupni základní školy a osvojování učiva matematiky netradiční Hejného metodou. Empirická část diplomové práce popisuje samostatný výzkum, ve kterém jsou prostřednictvím smíšeného výzkumného šetření analyzovány aktuální možnosti vzdělávání ukrajinských žáků na 1. stupni základní školy včetně spolupráce se zákonnými zástupci těchto žáků. Ve výzkumném šetření bylo využito techniky dotazníku, polostrukturovaného rozhovoru, volného rozhovoru, nestandardizovaného testu zaměřeného na znalosti v...
The diploma thesis, which is presented here, is called Obstacles in the Education of Ukrainian Pupils in the 1st level in the Czech Elementary Schools. This work has a special pedagogical character as students with a different mother tongue fall into the category of students with special educational needs. The thesis generally aims to analyze and define the current possibilities of education of Ukrainian refugee pupils as pupils with a different mother tongue in the 1st grade of primary school from the point of view of pedagogues of the given two regions - Prague region and the Moravian-Silesian region, including the Ukrainian pupil and his/her legal representative. The theoretical part of the thesis defines the legislative framework of migration and the possibilities of education for pupils with a different mother tongue, including Ukrainian pupils. Furthermore, it brings closer the concept of the educational subject of mathematics in the 1st level of elementary school and the acquisition of the mathematics curriculum by the non- traditional Hejné method. The empirical part of the diploma thesis describes a separate research in which, by means of a mixed research investigation, the current possibilities of education of Ukrainian pupils in the 1st grade of elementary school are analyzed, including...
