Show simple item record

Employing museum and gallery education in preschool education
dc.contributor.advisorKafková, Helena
dc.creatorJedináková, Natálie
dc.date.accessioned2024-04-12T06:32:23Z
dc.date.available2024-04-12T06:32:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188880
dc.description.abstractThe bachelor thesis deals with the use of museum and gallery education in preschool education. The aim of the thesis is to find out what activities in this direction take place beyond the guided activities implemented directly in kindergartens. The following thesis deals with the theoretical definition and implementation of a short-term project consisting of a visit to one selected gallery, followed by an art series. The thesis further consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part of the thesis focuses on the characteristics of the preschool child, the definition of the gallery and the museum. and the relationship of these institutions to the RVP PV. The next part defines the current concept of art education in preschool education and presents a didactic model of planning art activities, with a link to the practical part where this model is realized. The practical part is divided into two parts: a research probe and a didactic part. In the research probe, interviews were conducted with teachers in kindergartens. The transcribed interviews were subsequently coded using the open coding method. The didactic part presented the art activities planned and implemented in the kindergarten by the author of this thesis. KEYWORDS Museum and gallery education, preschool education,...en_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá využitím muzejní a galerijní edukace v předškolním vzdělávání. Cílem práce je zjistit, jaké činnosti v tomto směru probíhají nad rámec řízených činností realizovaných přímo v mateřských školách. Následující práce se zabývá teoretickým vymezením a realizací krátkodobého projektu, který se skládá z navštívení jedné vybrané galerie, na kterou následně navazuje výtvarná řada. Práce se dále skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku dítěte předškolního věku, vymezení galerie a muzea, vztah těchto institucí k RVP PV. V další části vymezuje současné pojetí výtvarné výchovy v předškolním vzděláváním a předkládá didaktický model plánování výtvarných činnosti, s vazbou na praktickou část, kde je tento model uskutečněn. Praktická část je rozdělena na dvě části: výzkumnou sondu a didaktickou část. Ve výzkumné sondě byly realizovány rozhovory s pedagogy v mateřských školách. Přepsané rozhovory byly následně kódovány metodou otevřeného kódování. Didaktická část předkládaná autorkou této práce představuje plánované a v mateřské škole realizované výtvarné aktivity. KLÍČOVÁ SLOVA muzejní a galerijní edukace, předškolní vzdělávání, edukační program, RVP PV, spolupráce školy a galerie, pojetí výtvarné výchovycs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmuseum and gallery educationen_US
dc.subjectpreschool educationen_US
dc.subjecteducational programen_US
dc.subjectFramework Educational Programmeen_US
dc.subjectcooperation between school and galleryen_US
dc.subjectconcept of art educationen_US
dc.subjectmuzejní a galerijní edukacecs_CZ
dc.subjectpředškolní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectedukační programcs_CZ
dc.subjectRVP PVcs_CZ
dc.subjectspolupráce školy a galeriecs_CZ
dc.subjectpojetí výtvarné výchovycs_CZ
dc.titleVyužití muzejní a galerijní edukace v předškolním vzdělávánícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-05-16
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId257070
dc.title.translatedEmploying museum and gallery education in preschool educationen_US
dc.contributor.refereeFulková, Marie
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro mateřské školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Nursery Schoolsen_US
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro mateřské školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Nursery Schoolsen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá využitím muzejní a galerijní edukace v předškolním vzdělávání. Cílem práce je zjistit, jaké činnosti v tomto směru probíhají nad rámec řízených činností realizovaných přímo v mateřských školách. Následující práce se zabývá teoretickým vymezením a realizací krátkodobého projektu, který se skládá z navštívení jedné vybrané galerie, na kterou následně navazuje výtvarná řada. Práce se dále skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku dítěte předškolního věku, vymezení galerie a muzea, vztah těchto institucí k RVP PV. V další části vymezuje současné pojetí výtvarné výchovy v předškolním vzděláváním a předkládá didaktický model plánování výtvarných činnosti, s vazbou na praktickou část, kde je tento model uskutečněn. Praktická část je rozdělena na dvě části: výzkumnou sondu a didaktickou část. Ve výzkumné sondě byly realizovány rozhovory s pedagogy v mateřských školách. Přepsané rozhovory byly následně kódovány metodou otevřeného kódování. Didaktická část předkládaná autorkou této práce představuje plánované a v mateřské škole realizované výtvarné aktivity. KLÍČOVÁ SLOVA muzejní a galerijní edukace, předškolní vzdělávání, edukační program, RVP PV, spolupráce školy a galerie, pojetí výtvarné výchovycs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis deals with the use of museum and gallery education in preschool education. The aim of the thesis is to find out what activities in this direction take place beyond the guided activities implemented directly in kindergartens. The following thesis deals with the theoretical definition and implementation of a short-term project consisting of a visit to one selected gallery, followed by an art series. The thesis further consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part of the thesis focuses on the characteristics of the preschool child, the definition of the gallery and the museum. and the relationship of these institutions to the RVP PV. The next part defines the current concept of art education in preschool education and presents a didactic model of planning art activities, with a link to the practical part where this model is realized. The practical part is divided into two parts: a research probe and a didactic part. In the research probe, interviews were conducted with teachers in kindergartens. The transcribed interviews were subsequently coded using the open coding method. The didactic part presented the art activities planned and implemented in the kindergarten by the author of this thesis. KEYWORDS Museum and gallery education, preschool education,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ
thesis.grade.code2
dc.contributor.consultantFremlová, Vendula
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV