Město jako prostor mysli - Divočina ve veřejném prostoru
City as a place of mind - Wilderness in public space
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187910Identifikátory
SIS: 210762
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tsikoliya, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
11. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
město, veřejný prostor, divočina, šedá zóna, struktura, otisk, urbánní zeleň, holub, soužití, site-specificKlíčová slova (anglicky)
city, public space, wilderness, grey space, structure, imprint, urban greenery, pigeon, coexistence, site-specificDiplomová práce pojednává o fenoménu města se speciálním zaměřením na veřejný prostor a jeho aspekt divočiny. Zkoumá město jako místo pro život i jiných organismů, než je člověk, a objevuje jeho specifický životní prostor, který je obývaný vágním terénem v nejrůznějších velikostech. Sleduje vztah města a přírody, jak se vyvíjel v průběhu historie i to, jak se příroda do měst dostává formou zahrad a parků. Naráží na téma druhé přírody, která města obklopuje. Hlavním tématem je městská divočina, nezvaná příroda měst a její aspekty. Cílem diplomové práce je zmapování tématu městské divočiny, jejích aspektů a projevů, které následně budou didakticky transformovány. Předchází tomu studium literatury a práce v terénu, kdy dochází k archivování a mapování různých míst. Hlavním městem pro zkoumání je má rodná Praha, ve které žiji, a proto mi umožňuje každodenní pozorování (chtěné i nechtěné). V didaktické části práce se zaměřuji na transformování tématu do tří zcela odlišných výtvarných úloh, které žákům nabízí tři odlišné pohledy. Každý z pohledů je vázán na jejich osobní zkušenosti a dva z nich i na pobyt přímo ve vágních terénech města. Další částí diplomové práce je metodická příručka s motivací k tématu, nápady do výuky s kulturními kontexty a slovník pojmů. Cílem didaktické části je seznámit žáky s...
The thesis discusses the phenomenon of a city with a special focus on public space and its wilderness aspect. It examines the city as a place for non-human organisms to inhabit and discovers its specific habitat, which is populated by a vague terrain of various sizes. It traces the relationship between the city and nature, how this relationship has evolved throughout history, and how nature is brought into cities in the form of gardens and parks. It alludes to the theme of the second nature that surrounds cities. The main theme is urban wilderness, the uninvited nature of cities and its aspects. The aim of this thesis is to explore the topic of urban wilderness, its aspects and manifestations, which are then didactically transformed. This is preceded by the study of literature and fieldwork, which includes archiving and mapping of different spaces. The central city for this exploration is my birthplace and hometown of Prague which enables observation on an everyday basis (whether intended or unintended). The didactic part of the thesis focuses on the transformation of the topic into three wholly different art assignments, which offer the students three different perspectives. Each perspective is tied to their personal experience and two of the perspectives also directly include their presence in...
