dc.contributor.advisor | Pfeiffer, Jan | |
dc.creator | Zálešáková, Ester | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T09:54:27Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T09:54:27Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/187902 | |
dc.description.abstract | The goal of this diploma thesis is to find a way to implement the cross-cutting topic Environmental Education into the Art Education subject through an art project called Greenery as an Oasis of the City. And to find out whether it is therefore possible to lead pupils of two primary school classes to the principles presented by Environmental Education through an art project. The art project was based on the personal experience of the students gained during a few-hour stay in a selected city park and art activities that made this stay special and contributed to a more perceptive view of the environment in which the students moved. To verify the results achieved, qualitative research methods were used in the form of a structured interview with five randomly selected pupils from both classes. The students' answers showed that even through an art project, it is possible to strengthen the students' positive relationship with nature and the environment and contribute to the acquisition of internal motivation for a respectful and sustainable approach to nature. At the same time, it emerged from the pupils' answers and reactions that the overall benefit from the project for each pupil depended on the approach they took to the project, to what extent they concentrated on individual activities and to what... | en_US |
dc.description.abstract | Cílem této diplomové práce je snaha nalézt cestu, jak implementovat průřezové téma Environmentální výchova do vyučovacího předmětu Výtvarná výchova, a to prostřednictvím výtvarného projektu s názvem Zeleň jako oáza města. A zjistit, zda je tedy možné i prostřednictvím výtvarného projektu vést žáky dvou tříd základní školy k principům, jenž Environmentální výchova předkládá. Výtvarný projekt vycházel z osobního prožitku žáků nabytého při několikahodinovém pobytu ve vybraném městském parku a výtvarných aktivit, jež tento pobyt ozvláštňovaly a přispívaly k vnímavějšímu pohledu na prostředí, v němž se žáci pohybovali. Pro ověření dosažených výsledků byly použity metody kvalitativního výzkumu v podobě strukturovaného rozhovoru s pěti vylosovanými žáky z obou tříd. Z odpovědí žáků vyplynulo, že i prostřednictvím výtvarného projektu je možné posílit pozitivní vztah žáků k přírodě a k životnímu prostředí a přispět k nabytí vnitřní motivace k ohleduplnému a udržitelnému přístupu k přírodě. Zároveň ale z odpovědí a reakcí žáků vyplynulo, že celkový užitek z projektu se u každého žáka odvíjel od toho, jaký přístup k projektu zaujal, do jaké míry se na jednotlivé aktivity soustředil a do jaké míry byl ochoten nad tím přemýšlet. Což pochopitelně nebylo vyrovnané, a proto i míra naplnění cíle projektu se u... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Environmentální výchova | cs_CZ |
dc.subject | Výtvarná výchova | cs_CZ |
dc.subject | zeleň ve městech | cs_CZ |
dc.subject | urbanismus | cs_CZ |
dc.subject | veřejný prostor | cs_CZ |
dc.subject | revitalizace veřejného prostoru | cs_CZ |
dc.subject | vnímání veřejného prostoru | cs_CZ |
dc.subject | Environmental education | en_US |
dc.subject | Art education | en_US |
dc.subject | oasis | en_US |
dc.subject | greenery in cities | en_US |
dc.subject | urbanismus | en_US |
dc.subject | public space | en_US |
dc.subject | revitalization of public space | en_US |
dc.subject | perception of public space empathizing with public space | en_US |
dc.title | Implementace průřezového tématu Environmentální výchova do předmětu Výtvarná výchova "Zeleň jako oáza města" | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-01-11 | |
dc.description.department | Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 255934 | |
dc.title.translated | Implementation of the Cross-Curricular Subject Environmental Education in the School Subject Art Greenery as a city oasis | en_US |
dc.contributor.referee | Sedlák, Michal | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Art | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchova | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - výtvarná výchova | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem této diplomové práce je snaha nalézt cestu, jak implementovat průřezové téma Environmentální výchova do vyučovacího předmětu Výtvarná výchova, a to prostřednictvím výtvarného projektu s názvem Zeleň jako oáza města. A zjistit, zda je tedy možné i prostřednictvím výtvarného projektu vést žáky dvou tříd základní školy k principům, jenž Environmentální výchova předkládá. Výtvarný projekt vycházel z osobního prožitku žáků nabytého při několikahodinovém pobytu ve vybraném městském parku a výtvarných aktivit, jež tento pobyt ozvláštňovaly a přispívaly k vnímavějšímu pohledu na prostředí, v němž se žáci pohybovali. Pro ověření dosažených výsledků byly použity metody kvalitativního výzkumu v podobě strukturovaného rozhovoru s pěti vylosovanými žáky z obou tříd. Z odpovědí žáků vyplynulo, že i prostřednictvím výtvarného projektu je možné posílit pozitivní vztah žáků k přírodě a k životnímu prostředí a přispět k nabytí vnitřní motivace k ohleduplnému a udržitelnému přístupu k přírodě. Zároveň ale z odpovědí a reakcí žáků vyplynulo, že celkový užitek z projektu se u každého žáka odvíjel od toho, jaký přístup k projektu zaujal, do jaké míry se na jednotlivé aktivity soustředil a do jaké míry byl ochoten nad tím přemýšlet. Což pochopitelně nebylo vyrovnané, a proto i míra naplnění cíle projektu se u... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The goal of this diploma thesis is to find a way to implement the cross-cutting topic Environmental Education into the Art Education subject through an art project called Greenery as an Oasis of the City. And to find out whether it is therefore possible to lead pupils of two primary school classes to the principles presented by Environmental Education through an art project. The art project was based on the personal experience of the students gained during a few-hour stay in a selected city park and art activities that made this stay special and contributed to a more perceptive view of the environment in which the students moved. To verify the results achieved, qualitative research methods were used in the form of a structured interview with five randomly selected pupils from both classes. The students' answers showed that even through an art project, it is possible to strengthen the students' positive relationship with nature and the environment and contribute to the acquisition of internal motivation for a respectful and sustainable approach to nature. At the same time, it emerged from the pupils' answers and reactions that the overall benefit from the project for each pupil depended on the approach they took to the project, to what extent they concentrated on individual activities and to what... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |