School Readiness: Beliefs about Preparing Children for Transition from Pre-primary to Primary Education in China
Školní připravenost: Přesvědčení o přípravě dětí na přechod z preprimárního do primárního vzdělávání v Číně
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187901Identifiers
Study Information System: 205669
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Straková, Jana
Tesar, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
školní připravenost, rodičovské styly, přesvědčení rodičů o školní připravenosti, analýza latentních tříd, konfirmační faktorová analýza pro vice skupin, socioekonomický status (SES)Keywords (English)
school readiness, parenting style, parents' school readiness beliefs, latent profile analysis, multi-group confirmatory factor analysis, socioeconomic status (SES)ABSTRAKTNÍ Hladký přechod na základní školu pozitivně souvisí s pozdější školní úspěšností dětí. Kontinuita mezi rodinou, mateřskou a základní školou přispívá k úspěšnému přechodu. K hladkému průběhu tohoto přechodu přispívají také určitá přesvědčení rodičů o školní připravenosti a jejich výchovné styly. Proto tato studie porovnávala přesvědčení čínských rodičů, učitelů mateřských škol a učitelů prvního stupně o školní připravenosti na základě výběrových souborů získaných z čínského Chongqingu. Této studie se zúčastnilo 1204 čínských rodičů, 245 učitelů mateřských škol a 133 učitelů základních škol. S využitím statistické techniky konfirmační faktorové analýzy pro více skupin a při kontrole invariance měření tato studie odhalila, že učitelé mateřských škol kladou důraz na sociálně-emocionální kompetenci více než rodiče dětí. A učitelé mateřských škol hodnotili položky o sociálně-emocionální kompetenci také výrazně výše než učitelé základních škol. Dále jsem v této disertaci využila statistickou techniku latentních tříd, abych blíže prozkoumala vzorce přesvědčení čínských rodičů o školní připravenosti. Touto metodou byly identifikovány tři skupiny/třídy rodičů: (1) velmi silný celkový důraz na školní připravenost, ale méně akademicky orientovaný; (2) mírný celkový důraz a méně akademicky orientovaný; (3)...
A smooth transition to primary school is positively related to children's later school experience. Continuity among family, Early Childhood Education and Care, and primary school is conducive to successful transition to school. Certain parental school- readiness beliefs and parenting styles, among other factors, contribute to the smoothness of this transition. Therefore, this study compared the school readiness beliefs among Chinese parents, kindergarten teachers and first grade teachers, based on samples drawn from Chongqing, China. 1204 Chinese parents, 245 kindergarten teachers and 133 primary school teachers participated in the current study. Using multi- group confirmatory factor analysis for checking the measurement invariance, this study revealed that kindergarten teachers valued social-emotional competence more than parents. And kindergarten teachers rated items about social-emotional competence significantly higher than primary school teachers did. Besides, this study adopted latent profile analysis to examine the patterns of Chinese parents' school-readiness beliefs. Three profiles were identified: (1) very strong overall emphasis and slightly less academic-oriented; (2) moderate overall emphasis and less academic-oriented; (3) no emphasis and more academic-oriented. Higher socioeconomic...