Linguistic complexity of J.K. Rowling's Harry Potter series
Jazyková komplexnost knih J.K. Rowlingové o Harry Potterovi
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187833Identifiers
Study Information System: 245956
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Jančovičová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - German Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
komplexnost, literatura pro děti, stavba věty a souvětíKeywords (English)
complexity, children's literature, sentence structureBakalářská práce se zabývá jazykovou složitostí prvního a posledního dílu knižní série J. K. Rowlingové o Harry Potterovi. Ověřuje hypotézu, že jazykové prostředky těchto knih, které ovlivňují srozumitelnost, jsou přizpůsobeny vyvíjejícím se čtenářským dovednostem a schopnostem čtenářů. Očekává se, že s postupujícím vývojem série se složitost bude zvyšovat, což reflektuje vyspělost jejího čtenářského publika. Tento výzkum zjišťuje, zda jsou pozdější díly série syntakticky a lexikálně složitější než díly dřívější, a to za pomoci využití korpusové stylistické metodologie. Teoretická část práce nastiňuje definici jazykové složitosti a její vztah ke srozumitelnosti, ale také pojednává o rozmanitých metodách analýzy literatury z lingvistického hlediska. Jazyková složitost je měřena pomocí několika kritérií: počtu tokenů, typů, kapitol, vět, rozsahu i typů větné podřadnosti a nedokonavých vět. Zohledňuje se také délka věty a poměr typů a tokenů. Metody dále zahrnují frekvenční seznamy a analýzu klíčových slov, doplněné podrobným zkoumáním textových ukázek. KLÍČOVÁ SLOVA jazyková komplexnost, literatura pro děti, stavba věty a souvětí
This bachelor thesis examines the language complexity in the initial and final volumes of J.K. Rowling's Harry Potter series, testing the hypothesis that the novels' linguistic features, impacting readability, are adjusted to the intended readers' evolving comprehension and reading skills. As the series progresses, the complexity is expected to increase, reflecting the maturation of its audience. The research investigates whether the series' later novels are syntactically and lexically more complex than the earlier ones, with the help of employing corpus stylistic methodology. The theoretical part of this thesis outlines the definition of linguistic complexity and its relation to readability and discusses various methods of analyzing literature from a linguistic perspective. The complexity is measured using various criteria: the number of tokens, types, chapters, sentences, the extent and types of clausal subordination and non-finite clauses. Sentence length and type-token ratio are also considered. The methods include frequency lists and keyword analysis, complemented by a detailed examination of text samples. KEYWORDS complexity, children's literature, sentence structure