Význam ritualizovaného chování u dětí s poruchami emocí
Meaning of ritualized behaviour of children with emotional dysfunctions
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187737Identifiers
Study Information System: 225719
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Advisor
Referee
Kadrnožková, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
emoce, duše, tělo, trauma, rituál, kolektiv, socializace, edukace, pedagogikaKeywords (English)
emotions, soul, body, trauma, ritual, collective, socialization, education, pedagogyTato práce je pedagogicko-filosofickou esejí, která má snahu zmapovat do jaké míry byl a stále je rituál součástí života člověka, jestli na jeho léčivou a ozdravnou sílu lze stále "vsadit" a nakolik jsme jako lidé bytosti spíše přirozeně spirituální (homo spiritualis), nebo pouze poněkud indoktrinovaně podstaty převážně rozumové (homo sapiens). A rovněž položit několik otázek týkajících se významu a funkcí rituálu, jeho aktuálnosti a potřebnosti, či postradatelnosti. Dále několik otázek ohledně jsoucnosti emocí a problematiky emočních zranění v souvislosti s traumatickými zážitky. A poukázat na dosud málo využívané možnosti propojení rituálních způsobů chování se záměrnou výchovnou a vzdělávací prací, nejen v oblasti etopedie, ale celé moderní pedagogiky. Klíčová slova: emoce, duše, tělo, trauma, rituál, kolektiv, socializace, edukace, pedagogika
This work is a pedagogically-philosofical essay, which attempt to map to what extent ritual was and is the part of a human life, if there is still potentiality to "bet" on its curative and healing power and how much we are as humans entities rather naturally spiritual (homo spiritualis) or merely sort of indoctrinatedly essence largely rational (homo sapiens). And also to put down several questions regarding to the meaning and functions of ritual, his actuality and necessity or dispensability. Further few questions relating to existence of emotions and problematics of emotional wounds according to traumatic experience. And to refer to still little used possibilities of connections of ritual modes of behavior with intentional education, not only in etopedia domain but in modern pedagogy as whole. Keywords: emotions, soul, body, trauma, ritual, collective, socialization, education, pedagogy