Mimořádně nadaní žáci s dvojí výjimečností v procesu základního a středního vzdělávání
Exceptionally gifted pupils with a double exceptionality in the process of primary and secondary education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187734Identifiers
Study Information System: 247182
Collections
- Kvalifikační práce [20514]
Author
Advisor
Referee
Kadrnožková, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dvojí výjimečnost, vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, mimořádné nadání, handicapKeywords (English)
double exceptionality, education, pupil withspecialeducationalneeds, exceptional talent, handicapDiplomová práce se zaměřuje na přístup k žákům s dvojí výjimečností. Zkoumaným vzorkem jsou tři žáci s diagnostikovaným mimořádným nadáním a souběžně s nějakým dalším handicapem, konkrétně se jedná o tyto diagnózy - specifické poruchy učení, ADHD, poruchy chování, Aspergerův syndrom, oslabení v oblasti socioemoční, afektivní labilita a zvýšená anxieta. Cílem diplomové práce je zjistit metody výuky, popsat postupy a okolnosti vzdělávání na příkladu tří žáků s různými kombinacemi mimořádného nadání a handicapu. Sledovat, jaké postupy ovlivnily přístupy žáka ke vzdělávání. Jak je tento žák přijímán kolektivem vrstevníků. Pro získání odpovědí na výzkumné otázky byl výzkum rozdělen do dvou etap. První etapa zahrnovala analýzu osobních dokumentů žáků. Ve druhé etapě se uskutečnily polostrukturované rozhovory s žákem a s třídním učitelem. Výsledky z rozhovorů byly získány pomocí otevřeného kódování. Z celkových výsledků vyplývá, že se formy podpory a výukové metody mění podle toho, jakou má učitel znalost problematiky dvojí výjimečnosti a zda dodržuje doporučení uvedená v individuálním vzdělávacím plánu. Dva žáci se díky svému nadání dokázali se svým handicapem vyrovnat a ve škole dokážou nadále fungovat bez problému. Jeden žák se vlivem výběru nevhodných výukových metod odmítá nadále zapojovat do...
The diploma thesis focuses on the approach towards pupils with a double exceptionality. The investigated sample is made up of three pupils with a diagnosed exceptional talent parallelly with another handicap, these diagnoses in particular - specific learning disorders, ADHD, behaviour disorders, Asperger's syndrome, debilitation in the social-emotional area, affective instability and increased anxiety. The goal of the diploma thesis is to find out about the teaching methods, describe the procedures and circumstances of education on a sample of three pupils with various matches of exceptional talent and handicap. To observe which procedures have influenced the approaches of the pupil towards aducation. How this pupil has been accepted in a group of peers. To win the answers to the research questions the research was divided into two stages. The first stage includes the analysis of the pupils'personal documents. During the second stage semi-structured interviews with the pupil and their class teacher took place. The results of the interviews were won by means of open coding. The overall results show that the means of support and teaching methods vary depending on the teacher's knowledge of double exceptionality, and whether the teacher respects the recommendations listed in the individual education...
