Přídavná jména přivlastňovací v projevech žáků staršího školního věku
Possessive Adjectives as Expressed by Lower Secondary Pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187711Identifiers
Study Information System: 239151
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Nedvědová, Blanka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Přídavná jména přivlastňovací, posesivní genitiv, výuka českého jazyka, druhý stupeň ZŠ, komunikační principKeywords (English)
Possessive adjectives, Possessive genitiv, Teaching of the Czech language, Second stage of primary school, Communicative principleTato diplomová práce se zabývá tématem přídavných jmen přivlastňovacích v projevech žáků staršího školního věku. Práce si klade za cíl zjistit, zda a případně jakým způsobem žáci tvoří přídavná jména přivlastňovací a jak jim konkuruje užití posesivního genitivu. Druhotným cílem práce pak je návrh vlastního didaktického materiálu, který vychází z výsledků výzkumného šetření. Základ teoretické částí tvoří především vymezení pojmu přivlastňovací přídavná jména včetně kapitol věnujících se nestandardním či obtížnějším tvarům jako jsou například přivlastňovací přídavná jména tvořená od cizích vlastních jmen či produktivní nářeční tvar s ustrnulou příponou -ovo. V teoretické části autorka taktéž čerpá z odborných článků, které se tématu práce dotýkají, kromě morfologie přivlastňovacích přídavných jmen se věnuje i jejich syntaxi. Teoretická část současně popisuje přídavná jména přivlastňovací v kurikulárních dokumentech, didaktice a v neposlední řadě také v učebnicích, které byly mapovány pomocí deskriptivní analýzy. Praktická část sestává z analýzy 110 slohových pracích žáků 7. ročníku základní školy, ve kterých autorka hledá užití přivlastňovacího přídavného jména či posesivního genitivu. Navazující výzkum, ve kterém autorka analyzuje 224 didaktických testů, má pak za úkol dané poznatky zpřesnit a...
This thesis deals with the topic of possessive adjectives in the expressions of older school-age students. The aim of the thesis is to determine whether and, if so, how students form possessive adjectives and how their usage competes with the use of possessive genitive. A secondary goal of the thesis is the proposal of original didactic material based on the results of the research investigation. The theoretical part is primarily defined by the concept of possessive adjectives, including chapters addressing non-standard or more difficult forms, such as possessive adjectives formed from foreign proper names or productive dialectal forms with a fixed suffix -ovo. In the theoretical part, the author also draws from professional articles that touch upon the topic of the thesis. Besides the morphology of possessive adjectives, the syntax is also addressed. The theoretical part concurrently describes possessive adjectives in curricular documents, didactics, and, last but not least, in textbooks, which were surveyed through descriptive analysis. The practical part consists of an analysis of 110 essays written by 7th-grade pupils in which the author examines the usage of possessive adjectives or possessive genitive. The subsequent research, in which the author analyzes 224 didactic tests, aims to refine...