Včelařství a jeho využití na základní škole
Beekeeping and Its Use in Elementary School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187703Identifiers
Study Information System: 261835
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Hanel, Lubomír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Včela, Včelí úl, Včelařství, Kolonie, Výuka, ŽáciKeywords (English)
Bee, Beehive, Beekeeping, Colony, Teaching, PupilsTato práce se věnuje včelařství a možnostem jeho využití na základní škole. První část je zaměřena na celou nadčeleď Apidae se zaměřením na včelu medonosnou. Zmíněny jsou ale i další zástupci napříč různými sociálními modely, od včel samotářek, přes včely žijícími v různých úrovních komunitního života, až po velká včelí společenství. Ve druhé části práce je přiblížen vývoj včelařství, nejprve na obecné rovině a poté na území našeho státu. Od samotného vzniku vztahu člověka a včel, přes první průkopníky opravdového včelařství ve Středomoří, Egypťany, Řeky a Římany, až po vývoj včelařství na našem území od středověku až do 20. století. Třetí a poslední část diplomové práce se pak věnuje využití včelařství na základní škole. V této didaktické části jsou nejprve popsány různé možnosti, jak včely ve výuce využít v nejrůznějších předmětech na základní škole. Součástí textu jsou návrhy témat a náplně hodin, možné využití mezipředmětových vztahů a tandemové výuky a také návrhy pracovních listů. Druhá část didaktické práce se pak věnuje včelařskému kroužku při základní škole. Hlavně pak pravidlům i tipům pro jeho správné fungování. Součástí práce je také několik badatelských otázek, zaměřujících se na to, zda a jak může být využití včel ve výuce prospěšné pro žáky. Odpovědi na otázky byly zpracovány pomocí...
This thesis focuses on beekeeping and possibilities of its use in elementary schools. The first part is dedicated to the entire superfamily Apidae with a focus on the honeybee. However, other representatives are also mentioned across various social models, from solitary bees to those living in different levels of community life, up to large bee colonies. The second part of the thesis outlines the development of beekeeping, first at a general level and then within our country. It covers the inception of the relationship between humans and bees, the first pioneers of true beekeeping in the Mediterranean by Egyptians, Greeks, and Romans, and the development of beekeeping in our territory from the Middle Ages to the 20th century. The third and final part of the thesis is dedicated to the utilization of beekeeping in elementary schools. In this didactic section, various possibilities of incorporating bees into education across different subjects in elementary schools are described. The text includes proposals for topics and lesson plans, possible utilization of interdisciplinary relationships and tandem teaching, as well as suggestions for worksheets. The second part of the didactic work focuses on the beekeeping club at the elementary school, particularly its rules and types for its proper functioning....