Volba metod práce s extrovertními žáky na základě etologického pozorování.
The selection of methods of working with extroverted students based on ethological observations..
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187669Identifiers
Study Information System: 247187
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Hierarchie, třída, extrovertní žák, základní škola, pozorováníKeywords (English)
Hierarchy, Class, Extroverted Student, Primary school, ComparisonPráce s žáky základních škol je neoddělitelná součást skoro každého pedagoga. Diplomová práce je zaměřena na zefektivnění výběru metod na základě etologických pozorování a individuální podporu vybraných žáků. Teoretická část je zaměřena na představení etologie a jejího pozorování dále na popis jednotlivých jevů chování a současně utvářením vybraných prvků chování z hlediska fyziologie, sociologie a psychologie. Dále pak práce rozvádí popis pozorované kategorie žáků. Začátek praktické části je zaměřen na představení vybrané instituce a individuálním popisem pozorovaných žáků. Výzkumná část je zaměřena na etologické pozorování chování jednotlivých žáků a aplikaci podpůrných opatření. Shromážděné výsledky jsou podpořeny kazuistikami a následně ověřeny základními statistickými analýzami.
Work with primary school students is an inseparable part of almost every teacher. This diploma thesis is focused on improving selected methods, based on ethological observations and individual support of selected students. The theoretical part is focused on the presentation of ethology, as well as on the description of individual behavioral phenomena and shaping selected elements of behavior from the point of view of physiology, sociology and psychology. Furthermore, the theoretical part elaborates the description of the observed category of students. The beginning of the practical part is focused on the introduction of the selected institution and an individual description of the observed students. The research part is focused on the ethological observation of the behavior of individual students and the application of support measures. The collected results are supported by case studies and subsequently verified by basic statistical analyses.