Možnosti rozvíjení digitálních kompetencí v rámci výuky výtvarné výchovy na základní škole
Possibilities of developing digital competencies within the scope of art lessons in basic education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187668Identifiers
Study Information System: 260345
Collections
- Kvalifikační práce [20518]
Author
Advisor
Referee
Raudenský, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Digitální kompetence, digitální gramotnost, základní vzdělávání, výtvarná výchova, digitální technologie, nová média, multimediální umění, nástroje pro digitální tvorbu, tvorba digitálního obsahu, grafický editor, umělá inteligenceKeywords (English)
Digital competence, digital literacy, elementary education, art education, digital technology, new media, multimedia art, digital creation tools, digital content creation, graphic editor, artificial intelligenceDiplomová práce se věnuje digitálním kompetencím a možnostem jejich rozvíjení v rámci výuky výtvarné výchovy na základní škole. V teoretické části se soustředí na vymezení terminologie vztahující se k digitálním formám umění, pojmenovává základní principy nových médií a zaměřuje se na nové technologie či fenomény digitálního světa, jež mají značný vliv na současné požadavky směřující k osvojení těchto specifických kompetencí. Při definování oblastí digitálních kompetencí se text opírá o koncepční modely, které se snaží vymezit ucelený jazyk sjednocující termíny, jež se k rozmanitým digitálním dovednostem vztahují. V závěru teoretické části pak práce mapuje strategii vzdělávací politiky České republiky ve vztahu k implementaci těchto modelů do kurikulárních dokumentů. Výsledným vyústěním je pak konfrontace sledovaných témat s oborem výtvarné výchovy a jeho teoretickými východisky. Praktická část práce představuje konceptové analýzy navržených hodin výtvarné výchovy směřujících k systematickému rozvíjení digitálních kompetencí žáků a je podpořena prezentací vlastních tvůrčích činností, které sloužily jako reflektivní nástroj využitý během navrhování předložených zadání. KLÍČOVÁ SLOVA Digitální kompetence, digitální gramotnost, základní vzdělávání, výtvarná výchova, digitální technologie, nová média,...
The diploma thesis focuses on the possibilities of developing digital competencies within the scope of art in basic education. In the theoretical part, it focuses on the definition of terminology related to digital forms of art, names the basic principles of new media and focuses on new technologies or phenomena of the digital world, which have a significant influence on the current requirements for the acquisition of these specific competencies. In defining areas of digital competence, the text relies on conceptual models that seek to define a coherent language that unifies terms related to different digital literacies. In the conclusion of the theoretical part, the thesis maps the strategy of the educational policy of the Czech Republic in relation to the implementation of these models in curriculum documents. The resulting outcome is a confrontation of the observed issues with the field of art education and its theoretical starting points. The practical part of the work presents a conceptual analysis of the proposed art education lessons aimed at the systematic development of pupils' digital competences. It is supported by the presentation of my own creative activities, which served as a reflective tool used during the design of the submitted assignments. KEYWORDS Digital competence, digital...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Strategie, návrh, řízení a administrace rozsáhlých digitálních knihoven a archivů
Defence status: DEFENDEDFojtů, Andrea (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)Date of defense: 17. 12. 2014 -
Kartografické kulturní dědictví
Defence status: DEFENDEDNovotná, Eva (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2021)Date of defense: 31. 5. 2021Disertace je zaměřena na kartografické kulturní dědictví. Zkoumá postupy a stav jeho zpracování i způsoby a nástroje pro zpřístupnění v paměťových institucích. Byly vytčeny dva hlavní cíle práce. Nejprve zpracovat teoretický ... -
Dehumanizace jako rizikový faktor používání digitálních technologií v kontextu sociální práce
Defence status: DEFENDEDBrezina, Lukáš (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2019)Date of defense: 20. 6. 2019Tato práce se zabývá rizikem dehumanizace při použití digitálních technologií a robotiky v oboru sociální práce. Práce obsahuje historii vzniku digitálních technologií v kontextu společenských změn. Zabývá se základními ...
