Spolupráce začínajících učitelů s dalšími učiteli
Cooperation between beginning teachers and other teachers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187618Identifiers
Study Information System: 256337
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Wildová, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
začínající učitel, první roky v praxi, uvádějící učitel, spolupráce učitelů, podpora začínajících učitelůKeywords (English)
beginning teacher, first years in practice, introducing teacher, teacher collaboration, support for beginning teachersDiplomová práce se zabývá spoluprací mezi začínajícími pedagogy na prvním stupni základní školy s ostatními kolegy, jejich vzájemnou podporou a také vztahy na pracovišti, které výrazně ovlivňují celkový chod školy. V první kapitole teoretické části je popsána osobnost učitele a jeho profesní vývoj. Další kapitoly popisují začínajícího učitele, jeho podporu od vedení a uvádějícího učitele. V teoretické části je také popsána spolupráce učitelů, nejčastější formy spolupráce a role vedení při spolupráci učitelů. Cílem výzkumu v empirické části je zjistit, jak začínající učitelé vnímají podporu v jejich začátcích učitelské profese a také jak vnímají spolupráci a vztahy na škole, kde začali svou pedagogickou praxi.
The diploma thesis deals with the cooperation between beginning pedagogues and other colleagues at the primary school also with mutual support between them and also with workplace relationships which effects working of the whole school. In the first chapter of the theoretical part, the teacher's personality and his professional development are described. The following chapters describe the beginning teacher, his support from the management and the introducing teacher. The theoretical part also describes the cooperation of teachers, the most common forms of cooperation and the role of management in cooperation between teachers. The aim of the research in the empirical part is to find out how beginning teachers perceive support in their beginnings of the teaching profession, as well as how they perceive cooperation and relationships at the school where they began their teaching practice.