Zobrazit minimální záznam

Posvátná krajina střední Asie v achaimenovském období
dc.contributor.authorWu, Xin
dc.date.accessioned2023-12-20T09:36:35Z
dc.date.available2023-12-20T09:36:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/187223
dc.language.isoencs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectCentral Asiacs
dc.subjectAchaemenid periodcs
dc.subjectreligionscs
dc.subjectZoroastrianismcs
dc.subjectfire templecs
dc.subjectwater worshippingcs
dc.titleThe Sacred Landscape of Central Asia in the Achaemenid Periodcs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.title.translatedPosvátná krajina střední Asie v achaimenovském obdobícs
uk.abstract.csPosvátná krajina Střední Asie se skládala z různých náboženství a rituálních praktik, které vyrůstaly z místních tradic. Nejnovější archeologické vykopávky kultovních staveb z doby železné ve Střední Asii odhalují rozmanitou škálu rituálních a náboženských praktik v achaimenovském období. Texty a artefakty potvrzují koexistenci různých věroučných systémů v Baktrii a Sogdii, přičemž mezi praktikovanými náboženstvími byla i achaimenovská forma zoroastrismu (neboli mazdeismu). Božstvo řeky Amu Darja/Oxus se těšilo široké úctě. Achaimenovská nadvláda nad Střední Asií zanechala v posvátné krajině regionu trvalý vliv, kterého nebylo dosaženo přímými císařskými zásahy, ale poskytováním materiální podpory místním náboženským institucím. Mnohé tradice dodržované v achaimenovském období přetrvaly v průběhu času a zůstaly plně funkční i v následující helénistické éře.cs
uk.abstract.enThe sacred landscape of Central Asia consisted of various religions and ritual practices that grew out of local traditions. The latest archaeological excavations of the Iron Age cultic structures in Central Asia reveal a diverse array of ritual and religious practices during the Achaemenid period. Textual and artefactual evidence confirms the coexistence of various belief systems in Bactria and Sogdia, with the Achaemenid form of Zoroastrianism (or Mazdeism) among the practiced religions. The deity of the Amu Darya/Oxus River held widespread reverence. The Achaemenid dominion over Central Asia left a lasting impact on the region’s sacred landscape, achieved not through direct imperial interference but through providing material support to the local religious institutions. Many traditions observed during the Achaemenid period endured over time, remaining fully operational throughout the subsequent Hellenistic era.cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage13cs
dc.description.endPage53cs
dcterms.isPartOf.nameStudia Hercyniala
dcterms.isPartOf.journalYear2023
dcterms.isPartOf.journalVolume2023
dcterms.isPartOf.journalIssue1
dcterms.isPartOf.issn2336-8144
dc.relation.isPartOfUrlhttps://studiahercynia.ff.cuni.cz


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV