dc.contributor.author | Arancibia, Roberto Chacana | |
dc.date.accessioned | 2023-12-13T13:49:00Z | |
dc.date.available | 2023-12-13T13:49:00Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/187151 | |
dc.language.iso | es | cs |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs |
dc.subject | Franz Kafka | cs |
dc.subject | Roberto Bolaño | cs |
dc.subject | “Josephine the singer or The mouse folk” | cs |
dc.subject | “The rat policeman” | cs |
dc.title | Kafka, Bolaño y el sobrino de Josefina la cantante | cs |
dc.type | Vědecký článek | cs |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.license | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ | |
dc.title.translated | Kafka, Bolaño and the nephew of Josefina the singer | cs |
uk.abstract.cs | Článek analyzuje souvislosti mezi povídkami "Krysí policista" od Roberta Bolańa a "Zpěvačka Josefína aneb Myší lid" od Franze Kafky. Tvrdí se, že Bolańo napsal svou povídku jako poctu Kafkově povídce a převzal z ní řadu aspektů, z nichž zavádí dvě výrazná témata své vlastní tvorby: zločiny a pátrání po vrahovi. Bolańo však dělá ještě něco jiného: rozšiřuje pojem zmizení a ukazuje ho nikoli jako rozhodnutí, které se týká jediné krysy (v tomto případě Kafkovy Josefíny), ale jako jev, který se hrozivě vznáší nad celým lidem. Zdůrazňuje také překvapivou skutečnost: "Krysař policista" vyšel posmrtně uprostřed okolností velmi podobných těm, které provázely vznik "Josefíny zpěvačky aneb Myšího lidu", což nečekaně zvyšuje spojitost mezi oběma příběhy. | cs |
uk.abstract.en | The article analyzes the links between the stories “The rat policeman”, by Roberto Bolańo, and “Josephine the singer or The mouse folk”, by Franz Kafka. It is argued that Bolańo wrote his story as a tribute to Kafka’s story, taking from it a series of aspects from which he introduces two distinctive topics of his own work: the crimes and the search for the murderer. But Bolańo does something else: he expands the notion of disappearance, showing it not as a decision that affects a single rat (Kafka’s Josefina, in this case), but as a phenomenon that hovers threateningly over the entire folk. The article also underlines a surprising fact: “The rat policeman” was published posthumously in the midst of circumstances very similar to those surrounding the appearance of “Josefina the singer or The mouse folk”, which unexpectedly increases the links between the two stories. | cs |
dc.publisher.publicationPlace | Praha | cs |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.description.startPage | 117 | cs |
dc.description.endPage | 125 | cs |
dcterms.isPartOf.name | Svět literatury | cs |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2023 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 2023 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | Special Issue | en |
dcterms.isPartOf.issn | 2336–6729 | |
dc.relation.isPartOfUrl | https://svetliteratury.ff.cuni.cz | |