Využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základní škole speciální
The Use of an Applied Behavior Analytic approach in the Education of Students with Autism Spectrum Disorders in a Special Education Primary School
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186269Identifikátory
SIS: 207879
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vítková, Marie
Franiok, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
22. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
poruchy autistického spektra (PAS), aplikovaná behaviorální analýza (ABA), verbální chování, základní škola speciální (ZŠS), pensylvánské podpůrné třídyKlíčová slova (anglicky)
autism spectrum disorder (ASD), applied behavior analysis (ABA), verbal behavior, special education primary school, Pennsylvania special education classesPředmětem disertační práce je problematika využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy (dále ABA) při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základních školách speciálních. V teoretické části jsou vymezeny poruchy autistického spektra (dále PAS) v kontextu současných poznatků, jejich ukotvení v klasifikačních systémech, symptomatika PAS, jejich diagnostika a screening a praxe založená na důkazech (evidence-based practice) v přístupu k jedincům s PAS. Dále se teoretická část zabývá aplikovanou behaviorální analýzou jako vědním oborem a jejím využitím ve vzdělávání žáků s PAS. V neposlední řadě předkládá poznatky z oblasti zařazení žáků s PAS do vzdělávacího procesu u nás i v zahraničí a představuje model pensylvánských podpůrných tříd, který nabízí jednu z možností realizace jejich vzdělávání za pomoci přístupu vycházejícího z ABA. Výzkumná část disertační práce se dělí do tří výzkumných šetření, z nichž všechny mají jedno společné téma, a to vzdělávání žáků s PAS v základní škole speciální (dále ZŠS) za užití aplikované behaviorální analýzy. V prvním výzkumném šetření je na základě dat získaných z dotazníkového šetření prezentován popis současného stavu využití aplikované behaviorální analýzy ve vzdělávání žáků s PAS v ZŠS v České republice. Druhé výzkumné šetření...
The subject of this dissertation is on the use of an applied behavior analysis (hereinafter referred to as ABA) based approach in the education of pupils diagnosed with autism spectrum disorders in a special education primary school. In the theoretical part, autism spectrum disorder (hereinafter referred to as ASD) is defined within the context of current knowledge, its anchoring in classification systems, symptoms, screening and diagnostic methods, and supported evidence-based practices as it relates to treatments available to individuals with ASD. Furthermore, the theoretical part deals with ABA as a scientific field and its use in the education of pupils with ASD. Last but not least, findings are presented on the inclusion of pupils with ASD in the educational process both here and abroad and introduces the Pennsylvania support class model as one of the possibilities of implementing education with the assistance of an ABA based approach. The research part of the dissertation is divided into three research studies, all of which have one common theme; the education of pupils with ASD in a special education primary school using ABA. In the first research study, a description on the current status on the usage of ABA in the Czech Republic as it relates to the education of pupils with ASD in primary...
