Analýza prezentace muzeí a expozic českého literárního kánonu v online prostředí
Analysis of the online presentation of Czech literary canon museums and expositions
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186021Identifiers
Study Information System: 259728
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Činátlová, Blanka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Heritage Education and Interpretation
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Klíčová slova:literární kánon, literární muzea, školní seznam literatury, webové stránky muzeí, edukační programyKeywords (English)
literary canon, literary museums, school reading list, museum websites, educational programsTato diplomová práce se zabývá prezentací literárního kánonu na webových stránkách literárních muzeí. Nejprve bylo nutné stanovit kánon autorů pro tuto práci - jako metodu jsme zvolili analýzu školních seznamů četby k maturitě z českého jazyka a literatury pražských veřejných gymnázií. Následně jsme zkoumali, zda je danému autorovi dedikováno muzeum a pokud ano, tak zda má toto muzeum vlastní webové stránky. Tímto způsobem jsme stanovili 16 literárních muzeí pro následnou analýzu. Webové stránky byly analyzovány dle čtyř kritérií: Uspořádání webových stránek, komunikace s návštěvníkem, vizuálního stylu a edukačních programů a edukačního potenciálu. Toto poslední kritérium bylo klíčové pro další část výzkumu v této diplomové práci. Navazovalo na něj dvojí dotazníkové šetření, jedno s respondenty z řad učitelů českého jazyka a literatury na pražských gymnáziích, druhé s respondenty z řad reprezentantů literárních muzeí. Do této části výzkumu se zapojilo 7 muzeí a 7 učitelů. Dotazník pro muzea doplnil zjištění z předchozí analýzy webových stránek muzeí a vyplynulo z něj, že školní skupiny jsou pro muzea významnou návštěvnickou skupinou. Cílem dotazníkového šetření s učiteli jakožto respondenty bylo zjistit, zda učitelé se svými žáky literární muzea navštěvují a jaké jsou jejich motivace pro tyto...
This thesis deals with the presentation of the literary canon on the websites of literary museums. First of all, it was necessary to determine the canon of authors for this thesis -as a method we chose to analyse school reading lists for the Czech language and literature graduation exam from Prague public gymnasiums. We then investigated whether there is a museum dedicated to the author in question and, if so, whether this museum has its own website. In this way, we identified 16 literary museums for subsequent analysis. The websites were analyzed according to four criteria: website layout, communication with the visitor, visual style and educational programs, and educational potential. This last criterion was crucial for the next part of the research in this thesis. It was followed by two questionnaire surveys, one with respondents from among teachers of Czech language and literature in Prague gymnasiums, the other with respondents from among representatives of literary museums. Seven museums and seven teachers were involved in this part of the research. The questionnaire for museums complemented the findings from the previous analysis of museum websites and showed that school groups are an important visitor group for museums. The aim of the questionnaire survey with teachers as respondents was to...