Středostavovská volba výběrových škol a tříd na počátku primárního vzdělávání
Middle-class choice of selective schools and classes at the elementary school level
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185935Identifikátory
SIS: 205927
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Simonová, Jaroslava
Oponent práce
Šeďová, Klára
Veselý, Arnošt
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
19. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
volba školy, primární škola, středostavovští rodiče, výběrové třídy, vztahy rodiny a školyKlíčová slova (anglicky)
school choice, elementary school, middle-class parents, selective classes, family-school relationsStředostavovská volba výběrových škol a tříd na počátku primárního vzdělávání Radka Smith Slámová ABSTRAKT Obavy ze sestupné mobility nutí středostavovské rodiče k hledání nových strategií, které jim umožní prostřednictvím formálního vzdělávání u svých dětí dosáhnout sociální reprodukce. V českém prostředí dosud nebylo zjišťováno, jakým způsobem si středostavovští rodiče vybírají školu při vstupu dítěte do stále diferencovanějšího systému primárního vzdělávání. Cílem disertační práce je přiblížit, proč středostavovští rodiče v rozmanitých kontextech napříč republikou přemýšlejí nad volbou výběrové školy/třídy. S využitím výzkumného designu zakotvené teorie a 28 hloubkových rozhovorů představuji okolnosti, předpoklady a způsoby vnímání, v jejichž souvislosti rodiče vyhledávají výběrovou školu/třídu ve veřejném systému. Výsledky ukazují, že důležitou roli v rozhodování rodičů hraje jejich negativní představa typické české školy, kterou rodiče konstruují ve světle vlastních vzpomínek na školu, "horkých" informací z rodičovských sítí, vlastních výchovných přesvědčení i zkušeností s předškolními zařízeními dítěte. Rodiče očekávají, že kvůli předpokládanému nesouladu jejich rodiny s prostředím veřejných škol bude jejich dítě v typické základní škole znevýhodněno, navzdory skutečnosti, že ve prospěch jeho výchovy...
Middle-class choice of selective schools and classes at the elementary school level Radka Smith Slámová ABSTRACT Fear of downward mobility has led middle-class parents to seek new strategies that enable them to achieve social reproduction through formal schooling. In the Czech educational context, middle- class parents' school choice strategies as their child enters the increasingly diversified elementary school level have not been explored. The dissertation aims to detail why middle-class parents in various contexts across the country consider choosing a selective school/track. Drawing on the grounded theory research design and 28 in-depth interviews, I depict middle-class parents' circumstances, assumptions, and perceptions surrounding the choice of a selective school/track in the public school system. The results revealed that parents' choices were primarily informed by their negative view of a typical Czech school - a view constructed in the light of their memories of their own schooling, "hot" knowledge from their parental networks, their own child-rearing convictions, and experiences with their child's preschool institutions. The parents expected that their family's supposed incongruence with the environment of public schools would disadvantage their child in a typical elementary school, despite them...
