Možnosti a meze využití didaktických her ve výuce chemie na gymnáziu: Redoxní reakce
Possibilities and Limits of the Didactic Games Use in Chemistry Education at Grammar School: Redox reactions
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185715Identifikátory
SIS: 246181
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kuhnová, Marta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy chemie - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra chemie a didaktiky chemie
Datum obhajoby
15. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
výuka chemie na gymnáziu, aktivizace žáků, redoxní reakce, didaktické hry, konstrukční výzkumKlíčová slova (anglicky)
chemistry education at grammar school, activation of students, redox reactions, didactic games, design-based researchDiplomová práce se zabývá možnostmi a limity aktivizace žáků ve výuce chemie jako všeobecně-vzdělávacího předmětu na gymnáziích prostřednictvím didaktických her v tematickém celku Redoxní reakce. Využití didaktických her ve výuce by mělo pomoci žákům osvojit si a lépe pochopit poměrně abstraktní učivo, do kterého redoxní reakce nepochybně spadají. Pomocí didaktických her také cílíme na zlepšení postoje žáků vůči vyučovacímu předmětu chemie. V teoretické části diplomová práce popisuje problematiku aktivizace žáků a jejich motivaci k učení prostřednictvím didaktických her. Dále jsou zde také představeny různé aktivizační metody, kde hlavní důraz je kladen především na didaktické hry. Praktická část práce v úvodu obsahuje analýzu Školních vzdělávacích programů vybraných gymnázií, která se zaměřuje na rozpracování tematického celku Redoxní reakce. V další části se poté věnuje tvorbě a ověřování souboru 5 didaktických her k tématu Redoxní reakce inspirovaných televizními soutěžemi či jinými známými hrami, které příslušná věková skupina žáků zná a využívá. Soubor didaktických her byl tvořen s využitím tzv. konstrukčního výzkumu, tedy v iteracíchod prototypu k finálnímu produktu. Na základě různých typů zpětné vazby v jednotlivých iteracích jejich tvorby byly didaktické hry upravovány a modifikovány do...
The thesis deals with the possibilities and limits in the activation of students when teaching chemistry as a general educational subject in grammar schools through didactic games in the thematic unit Redox Reactions. The use of didactic games in teaching should help students to acquire and better understand the relatively abstract subject matter, which undoubtedly includes redox reactions. Using didactic games, we also aim to improve students' attitudes towards the subject of chemistry. In the theoretical part the thesis describes the issue en-countered in the activation of students and their motivation to learn through didactic games. Furthermore, various activation methods are also presented here, where the main emphasis is mainly on didactic games. The practical part of the thesis in the introduction contains an analysis of the school education programs of selected gymnasiums, which focuses on the development of the thematic unit Redox reactions. In the next part, it is devoted to a set of 5 created didactic games on the selected topic (Redox reaction) inspiredby televisioncompe- titions or other well-known games that the relevant age group of students knows and uses. The set of didactic games will be created using so-called design research, i.e. in iterations from the prototype to the final...
