Učitelé (na)proti totalitě: Pedagogické fakulty a jejich činnost během zlomového roku 1989
Teachers versus totalitarianism: Pedagogical faculties and their activities during the breakthrough year 1989
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185305Identifikátory
SIS: 258613
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Parkan, František
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
12. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sametová revoluce, komunismus, protikomunistický odboj, studenti, studentská stávka, učitelé, pedagogické fakulty, univerzityKlíčová slova (anglicky)
Velvet Revolution, communism, anti-communist resistance, students, student strike, teachers, pedagogical faculties, universitiesABSTAKT Diplomová práce se zabývá zapojením pěti pedagogických fakult v Čechách do sametové revoluce v roce 1989. Jedná se o Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, Pedagogickou fakultu v Českých Budějovicích, Pedagogickou fakultu v Hradci Králové, Pedagogickou fakultu v Plzni a Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem. Důraz je kladen především na činnost studentů po událostech na Národní třídě 17. listopadu 1989, jako například vyhlášení studentské stávky, ustanovení stávkových výborů či počátky studentské samosprávy. Pozornost je však věnována i atmosféře na fakultách během osmdesátých let a aktivitám, do kterých se studenti v tomto období zapojovali. Jedna z kapitol je také věnována studentům jako významným aktérům našich dějin. Není opomenut ani historický vývoj vysokoškolského vzdělávání učitelů v Československu. Další kapitoly jsou logicky členěny dle jednotlivých pedagogických fakult a obsahují historický vývoj dané fakulty, atmosféru v osmdesátých letech, průběh studentské stávky a další směřování fakulty po sametové revoluci. Jednotlivé pedagogické fakulty jsou mezi sebou následně porovnány. Práce se zakládá na analýze dobových pramenů a rozboru rozhovorů s přímými účastníky, tedy tehdejšími studenty pedagogických fakult. Součástí práce je také obrazová příloha, tvořena především fotografiemi a...
The thesis deals with the involvement of five pedagogical faculties in the Czech Republic in the Velvet Revolution in 1989. These are the Faculty of Education of Charles University, the Faculty of Education in České Budějovice, the Faculty of Education in Hradec Králové, the Faculty of Education in Pilsen and the Faculty of Education in Ústí nad Labem. The focus is mainly on the activities of students after the events at Národní třída on 17 November 1989, such as the announcement of a student strike, the establishment of strike committees and the beginnings of student self-government. However, attention is also paid to the atmosphere at the faculties during the 1980s and the activities in which students were involved during this period. One of the chapters is also devoted to students as important actors in our history. The historical development of higher teacher education in Czechoslovakia is not omitted. Other chapters are logically divided according to the individual faculties of education and include the historical development of the faculty, the atmosphere in the 1980s, the course of the student strike and the further direction of the faculty after the Velvet Revolution. The individual faculties of education are then compared with each other. The work is based on the analysis of contemporary...
