Výuka kolonialismu na českých školách
Teaching colonialism in Czech schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185284Identifikátory
SIS: 259905
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sixta, Václav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
11. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Kolonialismus, výuka dějepisu, historická gramotnost, didaktika dějepisuKlíčová slova (anglicky)
colonialism, teaching History, historical thinking, didactis of HistoryTato práce se zaměřuje na problematiku kolonialismu. Nejedná se však o teoretickou práci. Hlavní cíl této práce spočívá v rozebrání výuky samotného tématu na českých základních školách. Práce by se dala rozdělit do tří pomyslných částí. V první části práce je charakterizována metodologie diplomové práce, s ní související koncepty historického myšlení a pojetí kolonialismu v historiografii. Na tuto část navazuje druhá část. V té je charakterizováno, jakým způsobem s tématem kolonialismu pracují učebnice, weby a rámcový vzdělávací program pro základní školy. V poslední části práce je popsán výzkum, který provedl autor této práce. Ten spočíval v návštěvě několika základních škol, kde provedl rozhovory s vyučujícími a sledoval samotnou výuku. Jak už se zmínilo, práce vychází z konceptů historického myšlení. Předpokladem je, že téma bude problematické a bude směřovat k tomu, aby k němu vyučující i žáci zaujali určitý hodnotový postoj. Dále je téma sledováno z konceptu příčin a důsledků a dobových perspektiv.
This thesis focuses on the issue of colonialism. However, this is not a theoretical work. The main aim of this thesis is to analyze the teaching of the topic itself at Czech elementary schools. The work could be divided into three imaginary parts. In the first part of the thesis, the methodology of the diploma thesis, related concepts of historical thinking is characterized, followed by the concept of colonialism in historiography. This part is followed by the second part. It characterizes how textbooks, websites and the framework educational program for primary schools work with the topic of colonialism. The last part of the thesis describes the research carried out by the author of this work. It consisted of visiting several elementary schools, where he conducted interviews with teachers and watched the teaching itself. As already mentioned, the work is based on concepts of historical thinking. I assumed that the topic would be problematic and would lead to the fact that both teachers and pupils would take a certain value attitude towards it. Furthermore, the theme is followed from the concept of causes and consequences and contemporary perspectives.