Výuka kolonialismu na českých školách
Teaching colonialism in Czech schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185284Identifiers
Study Information System: 259905
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Sixta, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Kolonialismus, výuka dějepisu, historická gramotnost, didaktika dějepisuKeywords (English)
colonialism, teaching History, historical thinking, didactis of HistoryTato práce se zaměřuje na problematiku kolonialismu. Nejedná se však o teoretickou práci. Hlavní cíl této práce spočívá v rozebrání výuky samotného tématu na českých základních školách. Práce by se dala rozdělit do tří pomyslných částí. V první části práce je charakterizována metodologie diplomové práce, s ní související koncepty historického myšlení a pojetí kolonialismu v historiografii. Na tuto část navazuje druhá část. V té je charakterizováno, jakým způsobem s tématem kolonialismu pracují učebnice, weby a rámcový vzdělávací program pro základní školy. V poslední části práce je popsán výzkum, který provedl autor této práce. Ten spočíval v návštěvě několika základních škol, kde provedl rozhovory s vyučujícími a sledoval samotnou výuku. Jak už se zmínilo, práce vychází z konceptů historického myšlení. Předpokladem je, že téma bude problematické a bude směřovat k tomu, aby k němu vyučující i žáci zaujali určitý hodnotový postoj. Dále je téma sledováno z konceptu příčin a důsledků a dobových perspektiv.
This thesis focuses on the issue of colonialism. However, this is not a theoretical work. The main aim of this thesis is to analyze the teaching of the topic itself at Czech elementary schools. The work could be divided into three imaginary parts. In the first part of the thesis, the methodology of the diploma thesis, related concepts of historical thinking is characterized, followed by the concept of colonialism in historiography. This part is followed by the second part. It characterizes how textbooks, websites and the framework educational program for primary schools work with the topic of colonialism. The last part of the thesis describes the research carried out by the author of this work. It consisted of visiting several elementary schools, where he conducted interviews with teachers and watched the teaching itself. As already mentioned, the work is based on concepts of historical thinking. I assumed that the topic would be problematic and would lead to the fact that both teachers and pupils would take a certain value attitude towards it. Furthermore, the theme is followed from the concept of causes and consequences and contemporary perspectives.