Písemné projevy žáků se sluchovým postižením vzdělávaných na školách pro sluchově postižené
Written expression of pupils with hearing impairment educated in schools for the hearing impaired
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185053Identifiers
Study Information System: 255478
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Speech Therapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sluchové postižení, žák se sluchovým postižením, základní škola pro sluchově postižené, písemná gramotnost, psané texty, písemný projev, psaná češtinaKeywords (English)
Hearing impairment, pupil with hearing impairment, elementary school for the hearing impaired, written literacy, written texts, written expression, written CzechTato diplomová práce se věnuje tématu písemných projevů žáků se sluchovým postižením vzdělávaných na školách pro sluchově postižené. Diplomová práce se skládá z části teoretické a z části praktické. Teoretická část je věnována poznatkům, které jsou k tomuto tématu k dispozici jak v domácí, tak v zahraniční literatuře. Konkrétně se věnuje tématům, jako je jazyk a komunikace osob se sluchovým postižením, výuka žáků se sluchovým postižením se zaměřením na výuku jazyků, především českého jazyka, a gramotnost osob se sluchovým postižením. Praktická část diplomové práce je věnována výzkumnému šetření, jehož cílem bylo popsat odlišnosti mezi texty žáků se sluchovým postižením vzdělávaných ve školách pro sluchově postižené a texty intaktních žáků vzdělávaných ve školách hlavního vzdělávacího proudu. V rámci výzkumného šetření byly získány texty žáků se sluchovým postižením a texty žáků intaktních, přičemž obě skupiny dostaly identické zadání. Tyto texty byly dále analyzovány a porovnávány v jejich rozsahu, struktuře a obsahu a následně v nich byly vyhledány chyby, které byly dále kategorizovány a popisovány. Chyby identifikované v textech informantů byly dále rozděleny do čtyř kategorií, a to chyby formální, hlásková stavba slov, slovní zásoba a morfosyntax. V těchto kategoriích byly identifikována...
This master's thesis is devoted to the topic of written expressions of students with hearing impairment educated at schools for the hearing impaired. This master's thesis consists of a theoretical part and a practical part. The theoretical part is devoted to the knowledge we have available about this topic both in domestic and foreign literature. Specifically, it deals with topics such as the language and communication of people with hearing impairments, the teaching of pupils with hearing impairments with a focus on language teaching, especially the Czech language and the literacy of people with hearing impairments. The practical part of the thesis is devoted to a research investigation, the aim of which was to describe the differences between the texts of hearing impaired pupils educated in schools for the hearing impaired and the texts of intact pupils educated in mainstream schools. As part of the research investigation, the texts of pupils with hearing impairment and the texts of intact pupils were obtained, while both groups were given identical assignments. These texts were further analyzed and compared in terms of their scope, structure and content and subsequently errors were found in them, which were further categorized and described. The errors identified in the texts of the informants...