Sókratovské tázání jako cesta k pravdě
Socratic asking as a way to the truth
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184901Identifiers
Study Information System: 236724
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Hauser, Michael
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
filosofie, otázky, dialog, vzdělání a výchovaKeywords (English)
philosophy, questions, dialogue, educationPráce je zaměřena na metodu sókratovského tázání po podstatách věcí a jevů. Tento jeho životní přístup k obtížným, až na první pohled aporetickým problémům, je založený na komplexním, strukturovaném, kritickém posouzení dané konkrétní situace. Tyto základní rysy budou demonstrovány na raných dialozích Platónových, konkrétně na spisech Prótagoras a Faidros, kde nejenže rozpoznáme základní rysy této dialektické metody, ale budeme u prvně jmenovaného dialogu schopni pochopit zásadní odlišnost Sókrata od sofistů. K tomu, abychom tuto metodu pochopili plně, je však nutné nejprve porozumět samotnému duševnímu vývoji Sókrata. Proto se kromě výše zmíněných textů bude práce opírat i o dílo Jana Patočky, který tento historický průběh a profilaci filosofova života mapuje. V čem metoda sókratovského dotazování spočívá? Jakým způsobem může být chápána jako cesta ku pravdě? A jak nám její znalost a uplatňování může proměnit náš každodenní život?
The thesis is focused on the method of Socratic questioning the essence of things and phenomena. This approach to his difficult, almost aporethical problems, is based on a structured, critical assessment of a given specific situation. These basic features will be demonstrated in Plato's early dialogues, specifically in Prótagoras and Faidros, where not only will we recognize the basic features of this dialectical method, but we will be able to understand the fundamental difference between Socrates and sophists. However, in order to fully understand this method, it is first necessary to understand the psychic and mental development of Socrates. Therefore, in addition to the above-mentioned texts, my work will also be based on the work of Jan Patočka, who maps this historical course and profile of the philosopher's life. What is the main point in the method of Socratic questioning? How can it be understood as a path to truth? And how can its knowledge and application change our daily lives?