Dezinformace v našem životě a ve škole
Disinformation in our lives and at school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184892Identifiers
Study Information System: 245399
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Lánský, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dezinformace, kritické myšlení, vzdělávání, propaganda, rozdělená společnost, médiaKeywords (English)
disinformation, fake news, critical thinking, education, propaganda, divided society, mediaDiplomová práce zkoumá, jakým způsobem dezinformace ovlivňují myšlení a chování lidí psychologického a sociologického hlediska Vymezuje základní pojmy, které jsou často skloňovány v dnešním mediálním světem jako fake news, propaganda, trolling a další. Dále se zabývá tím, jak dezinformace přijímají různé společenské skupiny a proč jim podléhají. V navazující části vysvětluje na základě odborných názorů roli médií současné společnosti z hlediska toho, jak média přispívají ke společenské soudržnosti, ale také k jejímu rozdělení. Podstatným bodem je přístup státu k dezinformacím a celkově pojetí svobody slov na sociálních sítích, kde je často zneužívána zá účelem šíření lživých nformací. Stěžejní část práce se věnuje oblasti školství, konkrétně vztahu učitelů a škol výuce mediální výchovy praktické části se opírá o rozhovory s učiteli různých typů škol, kteří odpovídají na otázky spojené s výukou mediální výchovy. Snahou rozhovorů je především propojení s částí a získání dalších podnětných názorů k danému tématu. Diplomová práce dále popisuje vybrané výukové aktivity, které demonstrují možné cesty, jak propojit mediální výchovu s výukou dějepisu a občanské výchovy. Cílem diplomové práce je také najít řešení, jenž by vedlo ke změně ce olečenského přístupu mediální tnosti, bez níž nel dnešním světe obstát.
This diploma thesis explores in what way disinformation affect thinking and acting of people from psychological and sociological point of view. It defines fundamental concepts often used in relation to modern media world, such as fake new, propaganda, trolling, etcetera. Moreover, it covers how disinformation are accepted by various social groups and why the groups succumb to them. In the subsequent part, it explains, based on expert opinions, the role of media in today's society, how media contribute to the cohesion of the society, but also to its division. An important point is the attitude of the state to disinformation and to overall concept of free speech on social media, where it is often used to spread lies. The main part of the thesis concerns with education, particularly with the relationship between teachers and schools and media education. The practical part of the thesis is based on conversations with teachers from various schools which answer questions related to the teaching of media education. The point of the interviews is to connect them to the theoretical part as well as gain further insight into the topic. Furthermore, the work describes chosen teaching activities that demonstrate ways how media education could be integrated into the tuition of history and civics. The goal of the...