Didaktická analýza a návrh výuky vybraných témat kariérového vzdělávání v rámci průřezového tématu "Člověk a svět práce" a "Občan v demokratické společnosti" na středních odborných školách
Didactic analysis and proposal for teaching selected career education topics within the framework " Lessons in working" and civics at higher secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184887Identifiers
Study Information System: 258014
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Tichá, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Physical Education for Lower and Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
kariérové vzdělávání, střední odborné vzdělávání, trh práce, kariérové kompetence, profesní směr, Člověk a svět práceKeywords (English)
career education, secondary vocational education, labour market, career competences, career direction, Lesson in workingTématem této diplomové práce je kariérové vzdělávání v rámci průřezového tématu Člověk a svět práce a jeho didaktické zpracování ve výuce na středních odborných školách. Tato práce předkládá analýzu pojetí výuky kariérového vzdělávání ve vybraných zahraničních zemí v rámci kurikulárních dokumentů a učebních materiálech dostupných na českém území. Kapitoly teoretické části se zabývají vztahem středního odborného vzdělávání a trhu práce, pojetí kariérního vzdělávání a poradenství, srovnání se zahraničím a srovnání učebních materiálů, v neposlední řadě obsahuje také seznámení s psychologickými a sociálními faktory ovlivňující výběr povolání. Celá práce ústí do didaktické analýzy, kde zpracovávám výuku kariérového vzdělávání podle uvedených poznatků. V první části didaktického návrhu pracuji především s rozvíjením kariérových kompetencí a objevováním směru profesní dráhy. Druhá část didaktického návrhu je zaměřena na sebeprezentaci žáků. Výstupem výuky žáků je seznámení s faktory ovlivňující profesní směr a principy jeho hledání. Za hlavní výstup práce považuji zpracování pracovního portfolia a životopisu v rámci mezinárodního nástroje Europass. V didaktickém návrhu se kromě popisu aktivit objevují i podklady pro učitele. V příloze předkládám sadu pracovních listů a metodik, které využívám ve výuce. Na...
The topic of this diploma thesis is career education within the cross-cutting theme of Lesson in working and its didactic treatment in teaching at secondary vocational schools. This diploma thesis introduces an analysis of the concept of teaching career education in selected foreign countries within the curriculum documents and teaching materials available in the Czech territory. The chapters of the theoretical part deal with the relationship between secondary vocational education and the labour market, the concept of career education and counselling, comparison with foreign countries and comparison of teaching materials; last but not least, it also includes an introduction to psychological and social factors influencing career choice. The whole work flows into a didactic analysis where I elaborate the teaching of career education according to the above mentioned findings. In the first part of the didactic proposal I work mainly with the development of career competences and the discovery of career direction. The second part of the didactic proposal focuses on students' self-presentation. The outcome of the pupils' learning is the familiarisation with the factors influencing the career direction and the principles of its search. I consider the main output of the work to be the elaboration of a work...