Uplatnění příběhů ve výuce etiky
Narativity in Teachching of Ethics
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184883Identifiers
Study Information System: 241335
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Rybák, David
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
narativita, příběhy, vyprávění příběhů, didaktika etikyKeywords (English)
narativity, storytelling, ethics, pedagogy of ethicsTato diplomová práce se zabývá možnostmi využití příběhů při výuce etických témat ve školách. První kapitola zkoumá význam jazyka a řeči pro kulturu, dále z filosofického pohledu zdůrazňuje podstatu rozhovoru především pro péči o duši a poznání pravdy, a také zkoumá význam jazyka a řeči z hlediska antropologického. Ve druhé kapitole nazvané Příběh jako spolubytí najdete podstatu příběhů, jejich možné účinky na dětskou psychiku a vysvětlení, co je to literární vyprávění, jak vyprávět příběhy a význam vypravěče příběhu. Dále zde najdete různé konkrétní formy představení příběhů (např. forma dokumentárního filmu, storytelling atd.). Třetí kapitola chápe etiku jako problém a vymezuje některé etické pojmy, hodnoty a paradoxy. Postupně směřuje k problematice podstaty etiky a výuky etiky na školách. Čtvrtá kapitola se zabývá Etickou výchovou jako doplňujícím vzdělávacím oborem a jeho charakteristikou, zmiňuje organizaci Etické fórum České republiky a také mj. uvádí několik aktivit využívaných v tomto vzdělávacím oboru. Tato kapitola umožňuje nahlédnout do RVP ZV (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) a RVP G (Rámcový vzdělávací program pro gymnázia). Pátá kapitola je o rozvíjení kritického myšlení. Šestá kapitola nabízí několik didaktických příprav propojujících výuku etických témat a využití metodu...
This thesis concerns with the possibilities of using stories in teaching ethical topics in schools. The first chapter explores the importance of language and speech for culture, then from a philosophical perspective it highlights the nature of conversation especially for the care of the soul and the knowledge of truth, and also explores the importance of language and speech from an anthropological perspective. The second chapter, entitled Story as Cohabitation, provides the nature of stories, their possible effects on children's psy-chic, and an explanation of what literary narrative is, how to tell stories, and the importance of the storyteller. In addition, you will find various particular forms of presenting stories (e.g., docu-mentary film form, storytelling, etc.). The third chapter understands ethics as a problem and defines some ethical concepts, values and paradoxes. It gradually moves towards the issue of the nature of ethics and the teaching of ethics in schools. The fourth chapter deals with ethics education as a complementary educational field and its characteristics, mentions the organisation Ethics Forum of the Czech Republic and also lists some activities used in this educational field. This chapter gives an insight into the RVP ZV (Framework Education Programme for Elementary Education) and...