Využití IoT na střední škole
Using IoT in high school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184769Identifikátory
SIS: 249221
Kolekce
- Kvalifikační práce [18847]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novák, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
11. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Internet věcí, vzdělávání, STEM, projektová výukaKlíčová slova (anglicky)
Internet of Things, education, STEM, project based learningDiplomová práce se zabývá technologickým trendem, kterým se v poslední době stal Internet věcí, a to v kontextu výuky na střední škole. Teoretická část práce se zabývá základními technologickými a technickými aspekty Internetu věcí, jeho definicí, historií a rostoucí popularitou. Dále se zabývá propojením tohoto trendu se vzděláváním, a to ve třech směrech. Nejprve myšlenkou chytré školy, poté návrhem vyučovacího předmětu a jeho osnovy, včetně hardwarovým i softwarovým vybavením a na závěr využitím IoT jako nástroje pro výuku neinformatických předmětů. Pozornost je věnovaná i různým vzdělávacím metodám formám výuky jako STEM, DIY, design thinking, projektová a problémová výuka. Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu a představení několika vybraných výukových aktivit. Výzkum se zabývá vnímáním tohoto trendu ve vybraných středních školách včetně doporučení ohledně výuky. Ze závěru šetření je patrné, že výuka zabývající se tímto trendem na většině škol již probíhá nebo se chystá zejména z důvodu rostoucí popularity tohoto trendu a tím i zvyšující se poptávky na trhu práce a komplexního propojení několika informačních disciplín jako programování, databáze, sítě s elektrotechnikou. Výuka může být vedena formou průřezového tématu, nejčastěji se jedná o předmět zabývající se programováním jednočipových...
The thesis deals with the technological trend that the Internet of Things has recently become in the context of teaching at secondary school. The theoretical part of the thesis deals with the basic technological and technical aspects of the Internet of Things, its definition, history and growing popularity. It also discusses the connection between this trend and education in three ways. Firstly with the idea of smart school, then the design of the teaching subject and its curriculum, hardware and software, and finally the use of IoT as a tool for teaching non-IT subjects. Attention is also given to different teaching methods and forms of learning such as STEM, DIY, design thinking, project-based and problem-based learning. The practical part is devoted to qualitative research and the introduction of some selected teaching activities. The research explores the perceptions of this trend in the selected secondary schools, including recommendations for teaching. From the findings of the investigation, it is evident that teaching dealing with this trend is already taking place or is in the pipeline in most of the schools, mainly due to the growing popularity of this trend and hence increasing demand in the job market and the complex integration of several information disciplines such as programming, database,...