Vývoj nadaného žáka se zájmem o přírodopisné obory
The Development of a Gifted Pupil with an Interest in Natural Sciences
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184563Identifikátory
SIS: 244804
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kocurková, Alena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
8. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sociální dovednosti, identifikace, výchova a vzdělávání, rizikové faktory, retrospektivní kvalitativní výzkumKlíčová slova (anglicky)
social skills, identification, education, risk factors, retrospective qualitative researchBakalářská práce komplexně nastiňuje problematiku nadání. Důvodem je nutnost porozumění souvislostem a dostatečná teoretická příprava pro následný výzkum v oblasti vývoje nadaných jedinců pro odvětví přírodopisných oborů. Metodou neúplné systematické literární rešerše byly vybrány vědecké publikace, na jejichž základě vznikl odborný vhled do tématu nadání a talentu od definice pojmů přes osvětlení vlivů na vývoj nadaného jedince až k syntéze poznatků týkajících se osob nadaných schopností práce v oblastech přírodopisných oborů (přírodovědné nadání). Pro navazující výzkumnou část s cílem zmapovat aspekty vývoje nadaného jedince se zájmem o studium biologie, geologie nebo ekologie byla zvolena metoda retrospektivního hloubkového rozhovoru kombinující uzavřené otázky s otevřenou návazností a otázky otevřené. Polostrukturovaný rozhovor byl utvořen na základě poznatků získaných při tvorbě teoretické části práce, respondenti byli vybráni dle předem stanovených kritérií. Informace získané rozpravami s nadanými byly následně transkribovány do písemné podoby, kódovány do struktur a příběhů s významnými informacemi a nakonec vyhodnoceny tematickým kódováním či hledáním souvislostí v rámci komparace s rešeršními zjištěními. V návaznosti na provedený výzkum byla navržena kategorizace nadaných osob z pohledu...
The bachelor's thesis comprehensively outlines the issue of giftedness. The reason is the need to understand the context and sufficient theoretical preparation for subsequent research in the field of the development of gifted individuals for the natural history branch. The method of incomplete systematic literature search was used to select scientific publications that provided expert insight into the topic of giftedness and talent, from the definition of terms through the illumination of influences on the development of the gifted individual to the synthesis of knowledge concerning persons gifted with the ability to work in the fields of science (science giftedness). For the follow-up research part, with the aim of mapping aspects of the development of a gifted individual interested in studying biology, geology or ecology, the retrospective in-depth interview method combining semi- concluded questions and open questions was chosen. The semi-structured interview was created on the basis of knowledge gained during the creation of the theoretical part of the work, the respondents were selected according to predetermined criteria. The information obtained from discussions with the gifted was subsequently transcribed into written form, coded into structures and stories with significant information, and...