Identifikace a evaluace vzdělávacích potřeb učitelů odborných předmětů na středních zemědělských školách
Identification and evaluation of educational needs of vocational subjects teachers at secondary schools of agriculture
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184562Identifiers
Study Information System: 231282
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Vaněček, David
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Adult education and educational management
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Další vzdělávání pedagogických pracovníků, Ministerstvo zemědělství, profese učitele, učitel odborných předmětů střední školy, vzdělávací potřebyKeywords (English)
Further education of pedagogical staff, Ministry of Agriculture, teaching profession, secondary school teacher of vocational subjects, educational needsDiplomová práce se zabývá vzdělávacími potřebami učitelů odborných předmětů na středních zemědělských školách v oblasti dalšího profesního vzdělávání. Hlavním cílem práce je identifikovat, charakterizovat a evaluovat tyto vzdělávací potřeby. Teoretická část závěrečné práce se věnuje učitelům ve světě vzdělávání, seznamuje s dalším vzděláváním pedagogických pracovníků, popisuje specifika vzdělávání dospělých. Je zde rozvedena profese učitele, úskalí, klady a zápory učitelské profese. Práce neopomíjí pohled na vzdělávání v různých resortech vlády a popisuje zejména konkrétní činnosti realizované v resortu Ministerstva zemědělství ve vztahu k učitelům odborných předmětů na středních zemědělských školách. Výzkumná část je založena na metodě dotazníkového šetření, jehož respondenty jsou učitelé odborných předmětů na středních zemědělských školách. Výzkumná část je doplněna rozhovory se zástupci resortních zemědělských organizací. Získané výsledky výzkumného šetření poukazují na velkou šíři témat, ve kterých učitelé odborných předmětů na středních zemědělských školách cítí potřebu se profesně vzdělávat. Z výsledků je zřejmé, že jsou učitelé nakloněni různým formám vzdělávání. Mezi hlavní překážky ovlivňující jejich účast na vzdělávání patří nedostatek času, nevyhovující čas nebo nevyhovující téma...
The diploma thesis deals with the teachers educational needs of vocational subjects at secondary agricultural schools in the field of continuing professional education. The main goal of the work is to identify, characterize and evaluate these educational needs. The theoretical part of the final thesis is devoted to teachers in the world of education, introduces the further of pedagogical staff and describes the specifics of adult education. The profession of a teacher, pitfalls, pros and cons of the teaching profession is detailed here. The work does not neglect the view of education in various departments of the government and describes, in particular, specific activities implemented in the department of the Ministry of Agriculture in relation to vocational subjects teachers at secondary agricultural schools. The research part is based on the questionnaire survey method, the respondents are teachers of vocational subjects at secondary agricultural schools. The research part is supplemented by interviews with departmental agricultural organizations representatives. The obtained results of the research investigation point to a wide range of topics in which the teachers of vocational subjects at secondary agricultural schools feel the need for professional education. The results show that teachers...