Žákovská percepce vybraných výukových metod v rámci výukového programu na téma sovy
Students' Perception of Selected Teaching Methods within the Educational Program on the Topic of Owls
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184505Identifikátory
SIS: 258735
Kolekce
- Kvalifikační práce [19087]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanel, Lubomír
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
8. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
perspektiva žáků, badatelsky orientovaná výuka, frontální výuka, rozvoj dovedností, 2. stupeň základní školy, přírodopisKlíčová slova (anglicky)
student perspective, inquiry-based science education, frontal teaching method, skills development, lower secondary school, biologyTato práce se zaměřuje na percepce rozdílů mezi frontální a badatelsky orientovanou výukou z perspektivy žáků základní školy. Teoretická část práce poskytuje informace o řádu sovy a teoretickém základu výuky. Je zde popsáno české kurikulum a jeho cíle v oblasti přírodovědného vzdělání. Dále se práce zabývá podrobným popisem transmisivního a konstruktivistického přístupu k výuce a s tím souvisejícími didaktickými prostředky. Zvláštní pozornost je věnována metodám výuky, které jsou předmětem výzkumu v praktické části práce, konkrétně badatelsky orientovanému vyučování (BOV) a frontální výuce. Tato část představuje jejich podstatu, základní pravidla a postupy provedení. Praktická část práce porovnává badatelsky orientované vyučování s frontálním vyučováním z pohledu žáků sedmých tříd základní školy během hodin přírodopisu. Pro výzkum byl použit sebehodnotící reflektivní dotazník. Tato část se nezabývá pouze výsledky výzkumu, ale také samotnou přípravou na hodiny a jejich realizací. Výsledky ukazují, jak žáci vnímají rozdíly mezi badatelsky orientovanou a frontální výukou. Přesněji jaký druh výuky vnímají jako zajímavější, užitečnější a při kterém se domývají, že si lépe rozvíjejí své komunikativní a intelektové dovednosti, konkrétně dovednost spolupráce a zpracování informací.
This study focuses on the perception of differences between frontal and inquiry-based learning (IBL) from the perspective of elementary school students. The theoretical part of the thesis provides information about owls and the theoretical foundation of teaching. It describes the Czech curriculum and its objectives of biology education. Furthermore, the thesis delves into a detailed description of the transmissive and constructivist approaches to teaching, along with their associated didactic tools. Special attention is given to teaching methods which are the subject of research in the practical part of the study, specifically IBL and frontal teaching. This section presents their basic rules, and implementation procedures. The practical part of the study compares IBL with frontal teaching, as perceived by seventh-grade students during biology classes at lower secondary school. A self-evaluative reflective questionnaire was used for the research. This part not only presents the research results but also addresses lessons preparation and implementation. The results demonstrate how students perceive the differences between IBL and frontal teaching. More precisely, which type of teaching they find more interesting useful, and during which type they believe they better develop their communication and...