Biologická exkurzní výuka v oblasti Podbořanska
Out of School Biology Instruction in Podpořany Region
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184461Identifikátory
SIS: 201079
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svobodová, Silvie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
8. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Exkurze, lokalita, biologie, ochrana přírody, PodbořanskoKlíčová slova (anglicky)
Excursion, location, biology, nature conservation, PodbořanskoDiplomová práce se zabývá biologickou exkurzní výukou na Podbořansku. V tomto regionu se vyskytuje celá řada míst, která jsou atraktivní z hlediska přírodovědného vzdělávání. Exkurzní trasy zde mohu být vhodné pro žáky základních škol i středních škol a zaměřené různými směry biologie. Zejména se jedná o botaniku, geologii, zoologii a ekologii. Práce má část teoretickou, jejímž cílem je charakterizovat přírodovědnou exkurzi jako formu výuky, popsat základní charakteristiky přírodovědných exkurzí a vytvořit seznam regionálních lokalit, které jsou vhodné k pořádání přírodovědných exkurzí. Praktická část se zabývá vytvořením návrhů exkurzí na vybrané lokality s výstupy v podobě pracovních listů a ověřením těchto návrhů exkurzí v praxi. Tyto návrhy obsahují kromě konkrétních plánů exkurzí také podklady pro vyučující, což by mohlo být využitelné při plánování exkurzí pro učitele z lokálních i vzdálenějších škol. Součástí práce je také výzkum, který byl proveden formou dotazníkového šetření s učiteli a žáky. První šetření se zaměřuje na postoj pedagogů v regionu k exkurzní výuce. Cílem druhého dotazníku, který byl distribuován žákům, bylo zjistit, zda je absolvovaná exkurze motivovala k většímu zájmu o přírodní vědy, či přímo k členství v biologickém kroužku. Třetí část výzkumu se týkala ověření znalostí...
This diploma thesis deals with biological excursion of teaching in Podbořany region. This region is able to provide variety of places that are attractive in terms of science education. Excursion routes here can be suitable for pupils of primary and secondary schools and focused on different directions of biology. Particularly, it concerns botany, geology, zoology and ecology. The thesis has a theoretical part, the aim of which is to characterize the natural science excursion as a form of teaching and to describe the basic characteristics of natural science excursions. The practical part deals with the list of regional localities in terms of organizing natural science excursions, processing of proposals for excursions to selected locations with outputs in the form of worksheets and verification of these proposals for excursions in practice. Except of the selected locations characteristics the ideas also contain materials for teachers, which is useful when planning excursions for teachers from nearby schools. Part of the thesis is also a double questionnaire survey. The first focuses on the attitude of teachers in the region to excursion teaching. The aim of the second questionnaire, which was distributed to pupils, was to find out whether the excursion motivated them to a greater interest in natural...
