Znalost frazémů u žáků ZŠ
Knowledge of Idioms in Basic School Pupils
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184340Identifiers
Study Information System: 249845
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Vlčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Educational Sciences for Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
frazém, základní škola, idiomatika, frazeologieKeywords (English)
phraseology, idioms, basic schoolTato diplomová práce se zaměřuje na frazeologii a na její začlenění do výuky českého jazyka a literatury na základní škole. Cílem je podat podrobnou analýzu výzkumného šetření zaměřeného na znalost frazémů u žáků vybrané základní školy. V teoretické části práce jsou nejprve vymezeny důležité pojmy z oblasti frazeologie - definice, charakteristika a funkce frazémů, jejich aktualizace. Následně je sledováno, jak je učivo frazeologie začleněno do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a do Školního vzdělávacího programu vybrané základní školy. Dále je zde předložena podrobná analýza učiva frazeologie ve vybraných učebnicích českého jazyka a literatury pro základní školy. Tato práce uvádí dosavadní výzkumy zaměřené na znalost a porozumění frazémům a předkládá jejich výsledky. Praktická část diplomové práce se zabývá výzkumným šetřením, kterého se zúčastnili žáci druhého stupně vybrané základní školy a žáci čtvrtého a pátého ročníku stupně prvního téže školy. Do výzkumného šetření bylo zapojeno 284 respondentů, kterým byl předložen dotazník s patnácti nedokončenými frazémy. Úkolem žáků bylo tyto frazémy dokončit a následně vysvětlit, jak jim rozumí. Výsledky dotazníkového šetření byly porovnávány z hlediska pohlaví respondentů, podle jednotlivých ročníků a dále z hlediska znalosti...
This thesis focuses on phraseology and its integration into the teaching of Czech language and literature in primary school. The aim is to present a detailed analysis of a research investigation focused on the knowledge of idioms among pupils of a selected primary school. In the theoretical part of the thesis, firstly, important concepts in the field of phraseology are defined - definition, characteristics and functions of idioms, their updating. Subsequently, it is observed how the phraseology curriculum is integrated into the Framework Educational Programme for Primary Education and the School Educational Programme of the selected primary school. Furthermore, a detailed analysis of the phraseology curriculum in selected textbooks of Czech language and literature for primary schools is presented. This thesis presents previous research on the knowledge and understanding of phraseology and presents their results. The practical part of the thesis deals with a research investigation in which pupils of the second stage of the selected primary school and pupils of the fourth and fifth grades of the first stage of the same school took part. The research investigation involved 284 respondents who were presented with a questionnaire containing fifteen unfinished idioms. The pupils' task was to complete...