Vybrané malířské přístupy ve figurální malbě
Selected Art Techniques in Figural Painting
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184275Identifikátory
SIS: 232780
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Daniel, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
7. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
figura, malba, realismus, stylizace, vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
education, figure, painting, realism, stylizationBakalářská práce se zabývá vybranými malířskými přístupy ve figurální malbě. V teoretické části popisuje základní principy tradičních a digitálních technik malby prvotním zasazením do historického kontextu. Srovnává klíčové řemeslné kvality a současně upozorňuje na časté obtíže v malířské tvorbě. Jmenuje současné malíře tvořící v rámci vybraných technik a figurální tématiky. Analyzuje individuální přístupy k lidské figuře, jejichž rozsah je stanoven od realistické malby po osobité verze stylizace v moderním a současném umění. V navazující výtvarné části prezentuje vlastní figurální tvorbu autorky formou malířského cyklu Sourozenci, na který aplikuje stejný rámec jako teoretická část práce. Připojená reflexe autorky je tlumočena a vizualizována za pomoci charakteristických znaků tvorby umělců, která vykazuje shodné momenty tvorby jako Sourozenci. Narativní složka děl se pohybuje již v soukromém světě autorky a zkoumá jeho otisk v zobrazovaných subjektech. Získané výsledky dále inspirují didaktickou část a staví návrh vyučovací hodiny na základech ze zkušeností získaných prostřednictvím malířského cyklu. Skrze poznatky z obezřetné práce s intimním námětem je definována křehká hranice figurální tématiky ve výtvarně výchovném vzdělávání. Autorka uvádí opatření, která předcházejí jejímu narušení a...
The bachelor thesis deals with selected painting approaches in figurative art. The theoretical part describes the basic principles of traditional and digital painting techniques by placing them in a historical context. It compares key craft qualities while highlighting common difficulties in painting. It showcases contemporary painters working within the selected techniques and the figurative subject matter. It analyzes individual approaches to the human figure, ranging from realist painting to distinctive versions of stylization in modern and contemporary art. The subsequent artistic part presents the author's own figurative work in the form of the painting series Siblings, to which she applies the same framework as the theoretical part of the thesis. The attached reflection of the author is interpreted and visualized using the characteristic features of selected artists' works, which exhibit the same aspects of creation as the Siblings. The narrative component of the author's work already resides in the private world of the artist and explores its imprint in the subjects depicted. The results obtained further inspire the didactic part and build the design of the lesson on the foundations stemming from the experiences gained through the painting series. Through the insights gained from the careful...
