Vergleich der "Integrationspläne für Flüchtlinge" des Bildungsministeriums im tschechischen und deutschen Sprachraum am Beispiel von Flüchtlingsbewegungen im Prager Frühling, Bürgerkrieg in Syrien und im Russisch-Ukrainischen Krieg
Comparison of the "integration plans for refugees" of the Ministry of Education in the Czech and German language areas using the example of the Prague Spring, the Civil War in Syria, and the Russian-Ukrainian War
Srovnání "plánů na integraci uprchlíků" Ministerstva školství v česky a německy mluvících zemích na příkladu Pražského jara, Občanské války v Sýrii a Rusko-ukrajinské války
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184174Identifiers
Study Information System: 255988
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Botlík Nuc, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - German Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
German
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Integrace, Uprchlíci, Školní systém, Ministerstvo školství, Pražské jaro, Sýrie, UkrajinaKeywords (English)
Integration, Refugees, School system, Ministry of Education, Prague Spring, Syria, UkrainePoté, co byla v roce 2022 Ukrajina napadena Ruskem, následovala jedna z největších humanitárních krizí za posledních pár let. Vlna ukrajinských uprchlíků našla své útočiště a ochranu především v okolních zemích, které se je od té doby pokouší začlenit do společnosti, dokud válka neskončí. Cílem této bakalářské práce je zjistit, jaké důsledky má ukrajinská uprchlická vlna na školství jednotlivých států. Důraz je přitom kladen na adaptaci základních škol a začleňování ukrajinských uprchlických dětí do kolektivu. K tomuto účelu byla zvolena metoda analýzy integračních plánů ministerstev školství České republiky, Spolkové republiky Německo a Rakouské republiky. Tato analýza byla poté doplněna metodou interview s učiteli a hospitacemi na české a rakouské základní škole. Výsledky průzkumu ukazují na dalekosáhlé problémy, kterým školy musí při integraci uprchlíků čelit. I přes dlouhodobé zkušenosti některých států s integrací uprchlíků neodpovídají vždy integrační plány skutečnosti, která převládá na školách. Přesto bylo provedeným výzkumem stanoveno, že pedagogové vzniklou situaci dobře zvládají a jsou materiálně dobře podporováni. Hlavním zjištěním ovšem bylo, že se některé státy, hlavně Rakousko a Německo, často orientují na předchozí integrační plány, které mohou směřovat až k vyčlenění samotných...
After Ukraine was invaded by Russia in 2022, one of the biggest humanitarian crises in the last few years has occurred. The wave of Ukrainian refugees has found their refuge and protection mainly in the surrounding countries, which have since been trying to integrate them into society until the war ends. The aim of this bachelor's thesis is to find out what consequences the Ukrainian refugee wave has on the educational system of individual states. The emphasis is on the adaptation of elementary schools and the integration of Ukrainian refugee children into the collective. For this purpose, the method of analysis of the integration plans of the ministries of education of the Czech Republic, the Federal Republic of Germany and the Republic of Austria was chosen. This analysis was then supplemented by the interview method with teachers and sitting in on classes at Czech and Austrian primary schools. The results of the survey show the far-reaching problems that schools must face when integrating refugees. Despite the long-term experience of some states with the integration of refugees, integration plans do not always correspond with the reality that prevails in schools. Nevertheless, the conducted research found that teachers manage the situation well and are well supported materially. The main...