Využití únikových her ve výuce českého jazyka a literatury na základní škole
Escape Room as a Teaching Method in Czech Language and Literature at Upper Elementary Education
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184171Identifikátory
SIS: 259259
Kolekce
- Kvalifikační práce [19344]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klinka, Tomáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
6. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
aktivní učení, únikové hry, herní prvky ve výuce, čtenářská gramotnostKlíčová slova (anglicky)
active learning, escape rooms, game-based learning, reading literacyDiplomová práce se zabývá únikovými hrami ve výuce. Je z hlediska formy rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. V teoretické části je vymezeno aktivní učení a hra, konkrétně hra didaktická. Dále se tato část věnuje využití herních prvků ve výuce a hrám únikovým. Cílem diplomové práce bylo navrhnout a popsat únikové hry pro žáky 2. stupně základní školy a převést je do praxe při výuce českého jazyka a literatury, tyto hry poté zreflektovat z pohledu učitele i žáků a zformulovat doporučení pro jejich další úpravy. Cíle bylo dosaženo prostřednictvím akčního výzkumu, v jehož rámci bylo představeno 8 návrhů únikových her. V závěru práce je popsáno, z jakých zdrojů inspirace lze při tvorbě her vycházet a jaké herní prvky, aplikace/úkoly a učivo ČJL do nich lze zapojit. Zároveň je přiloženo celkové zhodnocení navržených únikových her, získané díky zpětné vazbě žáků. KLÍČOVÁ SLOVA aktivní učení, únikové hry, herní prvky ve výuce, čtenářská gramotnost
The thesis focuses on the usage of escape rooms in education. It is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part defines active learning and games, specifically educational games. Furthermore, this section explores the usage of game-based learning and escape rooms in education. The aim of the thesis was to design and describe lesson plans based on escape rooms and implement them in the Czech language and literature classes at upper elementary school level. These lesson plans were evaluated by both the teacher and the students, and recommendations for further improvements were formulated. The goal was achieved through action research where eight lesson plans of educational escape rooms were introduced. Sources of inspiration, game elements, various tasks and Czech language and literature content which can be used in escape rooms are also included, as well as feedback received from the students. KEYWORDS active learning, escape rooms, game-based learning, reading literacy