Rozvoj mluveného projevu v německém jazyce u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ
Development of spoken German language among students with special needs at lower secondary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184160Identifiers
Study Information System: 254258
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Botlík Nuc, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
němčina jako druhý cizí jazyk, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, rozvoj mluveného projevu, případová studie, strukturovaný rozhovorKeywords (English)
German as a second foreign language, pupils with special educational needs, development of spoken language, case study, structured interviewDiplomová práce se zabývá rozvojem mluveného projevu v německém jazyce u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách. Cílem práce je navrhnout aktivity, které budou aplikovány během osmi intervenčních setkání se žáky a vyhodnotit, zda tyto aktivity úspěšně přispěly k rozvoji mluveného projevu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Sledovaní žáci navštěvují devátý ročník základní školy zřízené dle paragrafu 16 školského zákona. Jeden ze sledovaných žáků má diagnostikované specifické poruchy učení, druhý žák má diagnostikovanou hyperkinetickou poruchu s deficitem pozornosti a třetí sledovaný žák má diagnostikovanou poruchu autistického spektra. Teoretická část pojednává o výuce němčiny jako druhého cizího jazyka na českých základních školách, o mluveném projevu, o speciálních vzdělávacích potřebách sledovaných žáků a v neposlední řadě i o projevech těchto diagnóz ve výuce německého jazyka. Praktická část obsahuje výzkum vedený metodou případové studie, která je uskutečněna osmi intervenčními setkáními se sledovanými žáky. Součástí výzkumu je řízený rozhovor s vyučujícím anglického jazyka sledovaných žáků. Zda byl cíl výzkumu naplněn, dokazují přepisy záznamů z diktafonu vstupní a výstupní nahrávky mluveného projevu sledovaných chlapců. Mluvený projev byl po realizaci...
The diploma thesis deals with the development of spoken language in German among pupils with special educational needs in primary schools. The aim of the diploma thesis is to find out whether the applied activities implemented within the intervention sessions contributed to the development of spoken language in selected pupils with special educational needs. The monitored pupils attend the ninth grade of a primary school established according to section 16 of the Education Act. One of the monitored pupils has a diagnosed specific learning disability, the second pupil has a diagnosed hyperkinetic disorder with attention deficit and the third monitored pupil has a diagnosed autism spectrum disorder. The theoretical part deals with the teaching of German as a second foreign language in Czech elementary schools, with spoken language, with the special educational needs of the monitored pupils and, last but not least, with the manifestations of these diagnoses in the teaching of the German language. The practical part contains research led by the case study method, which is carried out through eight intervention meetings with the monitored pupils. Part of the research is a guided interview with the English language teacher of the monitored pupils. The transcriptions of the recordings from the dictaphone...