Jazykový rozbor předvolební kampaně
Linguistic Analysis of a Pre-Election Campaign
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184124Identifikátory
SIS: 232324
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkalová, Martina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Český jazyk se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
6. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
jazykový rozbor, persvazivní prostředky, předvolební kampaň, politická reklamaKlíčová slova (anglicky)
linguistic analysis, persuasive means, pre-election campaign, political advertisementTato bakalářská práce se zabývá jazykovým rozborem předvolební kampaně k parlamentním volbám v České republice roku 2021. Cílem práce je ukázat, jaké persvazivní prostředky byly v kampaních používány. Analýza samotná vychází z principů komerční a politické reklamy, důraz je kladen především na prostředky persvaze a negativní politickou reklamu. Pomocí použití těchto prostředků se politické subjekty snaží zaujmout potenciální voliče a získat jejich volební hlas a dlouhodobou podporu. Analyzován je materiál získaný prostřednictvím terénního sběru, a to jak tištěný, tak elektronický. Materiál je řazen dle žánrů do několika kategorií, a to volební programy, předvolební noviny, dopisy občanům, billboardy a venkovní nosiče a internetové platformy a sociální sítě. Z analýzy jsme zjistili, že v předvolební kampani byly velmi často používány věty imperativní, výzvové a zvolací. Kandidující politické subjekty také často využívaly otázek, které simulují přímý kontakt s potenciálním voličem. Ve velké míře byly také využívány básnické prostředky, především metafory, přirovnání, epiteta, hyperboly a frazémy. Častým persvazivním prostředkem bylo také opakování sloganů, hesel a frází, většina stran také využila některých technik negativní politické reklamy. KLÍČOVÁ SLOVA jazykový rozbor, persvazivní prostředky,...
This bachelor thesis is focused on a linguistic analysis of the pre-election campaign during the 2021 parliamentary elections in Czechia. The aim of this thesis is to demonstrate which persuasive techniques were employed in specific pre-election campaigns. The analysis itself is based on the principles used by both commercial and political advertising with the main focus being on persuasive means and negative political advertisement. Such means are used by the elections participants in order to attract the attention of a potential voter and to secure their vote and long-time support. The analysed material was obtained in both printed and electronic form. It is divided by genre into further categories, those being election programmes, pre-election newspapers, letters to the voters, billboards and posters and finally internet platforms and social media. Based on the analysis, we found that among the most used persuasive means were imperatives, exclamatory and appealing sentences. The election participants also frequently employed questions which are used to simulate direct contact with the recipient. Metaphors, similes, epithets, hyperboles and phrasemes were also often used. A frequent persuasive technique was also the repeating of slogans and phrases, most political parties have also employed some...
