Vývoj geometrických pojmů u žáků 1. stupně ZŠ
Development of geometrical concepts in primary school pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184096Identifiers
Study Information System: 215331
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Slezáková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Geometrie, mnohoúhelník, obsah, obvod, budování schématKeywords (English)
Geometry, polygon, area, perimeter, schema buildingDiplomová práce zkoumá vývoj porozumění geometrickým pojmům u žáků při přechodu z 1. stupně základní školy na 2. stupeň. V teoretické části jsou uvedena teoretická východiska zavádění geometrických pojmů na 1. stupni, jejich ukotvení v RVP ZV a dále je sledována linie budování pojmů ve dvou řadách učebnic matematiky. V závěru první části jsou představena didaktická prostředí, která jsou vhodná pro budování pojmů obvod a obsah. Druhá část práce obsahuje výzkum, jehož cílem bylo zjistit, v jaké fázi procesu porozumění geometrickým pojmům se nachází žáci při přechodu na 2. stupeň. Výzkum byl realizován pomocí didaktického testu ve čtyřech 6. třídách, výsledek je přeložen formou tabulek. Po skončení testu byly s vybranými žáky vedeny rozhovory s cílem zjistit, jaké dosavadní znalosti a dovednosti je k jejich řešení vedly. Na vzorku žáků byl realizován pokus o reedukaci, který bude po třech měsících výuky znovu ověřen v druhém kole testování; výsledek je opět představen formou tabulek. Závěrem je zhodnoceno naplnění cílů diplomové práce. KLÍČOVÁ SLOVA geometrie, mnohoúhelník, obsah, obvod, budování schémat, poznávací proces míry
The thesis examines the development of pupils' understanding of geometric concepts during the transition from primary school grade 1 to grade 2. In the theoretical part, the theoretical background of the introduction of geometric concepts at the 1st grade, their anchoring in the RVP ZV and the line of building concepts in two series of mathematics textbooks are presented. At the end of the first part, didactic environments that are suitable for building the concepts of circumference and content are presented. The second part of the thesis contains research aimed at finding out at what stage of the process of understanding geometric concepts pupils are at when they move to Grade 2. The research was carried out by means of a didactic test in four 6th grade classes, and the results are translated in the form of tables. After the test, the selected pupils were interviewed to find out what previous knowledge and skills led them to solve the problems. A sample of pupils was used to attempt to re-teach the skills, which will be tested again in a second round of testing after three months of teaching; the result is again presented in the form of tables. Finally, the fulfilment of the aims of the thesis is evaluated. KEYWORDS geometry, polygon, area, circumference, schema building, cognitive process of the...