Mikrokosmy: fenomén Zinu a jeho uplatnění ve výtvarné výchově
Microcosms: the phenomenon of Zine and its application in art education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184083Identifiers
Study Information System: 247409
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Sedlák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
zin, časopis, média, výtvarná výchova, mediální výchova, nezávislé publikování, nekomerční publikování, designKeywords (English)
zine, magazine, media, art education, media education, independent publishing, non-commercial publishing, designBakalářská práce se pokusí objasnit fenomén zinu a najít jeho uplatnění ve výtvarné výchově. Ziny jsou zde představeny jako komunikační a tvůrčí prostředky. Jedná se o nekomerční nízkonákladové publikace, které obvykle vznikají uvnitř zájmové skupiny nebo subkultury. Teoretická část se bude zabývat vznikem média zinu, jeho různými charakteristikami a významy a zaměří se na současné přístupy k němu. Bude zkoumat možné přínosy média zinu v pedagogice a uvede návrhy, jak zin integrovat do výuky, konkrétně do výtvarné výchovy, s ohledem na rámcové vzdělávací programy a zkušenosti pedagogů. V praktické části bude představen proces tvorby kolektivního zinu, kdy bude oslovena mladá generace tvůrců za účelem vytvoření ucelené série ilustrací a designu. Zin vznikne v digitální i tištěné podobě. KLÍČOVÁ SLOVA zin, časopis, média, výtvarná výchova, mediální výchova, nezávislé publikování, nekomerční publikování, design
The bachelor's thesis will try to clarify the phenomenon of zine and find its application in art education. Zines are presented here as means of communication and creativity. They are non- commercial, low-cost publications that are usually produced within an interest group or subculture. The theoretical part will deal with the emergence of the zine medium, its various characteristics and meanings, and will focus on contemporary approaches to it. It will examine the possible benefits of the medium of zine in pedagogy and make suggestions on how to integrate zine into teaching, specifically in art education. The framework curricula and teachers' experience will be taken into account. In the practical part, the process of creating a collective zine will be presented, when the young generation of creators will be approached in order to create a coherent series of illustrations and designs. The zine will be produced in both digital and print formats. KEY WORDS zine, magazine, media, art education, media education, independent publishing, non-commercial publishing, design