Analýza Živých abeced z hlediska zastoupení rozvoje fonematického uvědomování
The Content Analysis of Czech Initial Reading Textbooks in Terms of Phoneme Awareness
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183709Identifiers
Study Information System: 255567
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
fonematické uvědomování, pregramotnostní dovednosti, psycholingvistický přístup ke gramotnosti, počáteční čtení, analyticko-syntetická metoda, jazykové přípravné období, Živá abecedaKeywords (English)
phonemic awareness, pre-literacy skills, psycholinguistic concept of literacy, initial reading, analytic-synthetic method, language introductory periodPráce představuje psycholingvistický přístup ke gramotnosti a klíčové postavení fonematického uvědomování jako schopnosti předcházející čtení. Na základě RVP PV a analýzy didaktických materiálů pro počáteční týdny základního vzdělání (Živých abeced) docházíme k následujícímu zjištění: v obou oblastech vzdělávání se rozvoj této schopnosti buďto neobjevuje vůbec nebo jen velmi nesystematicky - bez ohledu na psycholingvistické charakteristiky slovního materiálu a strukturu vývoje fonematického uvědomování. Uvádíme možnosti dalšího výzkumu. Klíčová slova: fonematické uvědomování; pregramotnostní dovednosti; psycholingvistický přístup ke gramotnosti; počáteční čtení; analyticko-syntetická metoda; jazykové přípravné období; Živá abeceda
The thesis presents psycholinguistic concept of literacy and the key role of phonemic awareness as a skill proceding reading. Based on the preschool curiculum documents and on the analyses of didactic material designated for the first weeks of school (called Živá abeceda) we found this: the resources either don't contain development of the skill at all or when they do, it's higly unsystematic - it does not respect the psycholinguistic characteristic of the word material, nor the structure of phonemic awareness development. We mention the possibilities of future research. Key words: phonemic awareness, pre-literacy skills, psycholinguistic concept of literacy, initial reading, analytic-synthetic method, language introductory period