Analýza Živých abeced z hlediska zastoupení rozvoje fonematického uvědomování
The Content Analysis of Czech Initial Reading Textbooks in Terms of Phoneme Awareness
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183709Identifikátory
SIS: 255567
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
6. 1. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
fonematické uvědomování, pregramotnostní dovednosti, psycholingvistický přístup ke gramotnosti, počáteční čtení, analyticko-syntetická metoda, jazykové přípravné období, Živá abecedaKlíčová slova (anglicky)
phonemic awareness, pre-literacy skills, psycholinguistic concept of literacy, initial reading, analytic-synthetic method, language introductory periodPráce představuje psycholingvistický přístup ke gramotnosti a klíčové postavení fonematického uvědomování jako schopnosti předcházející čtení. Na základě RVP PV a analýzy didaktických materiálů pro počáteční týdny základního vzdělání (Živých abeced) docházíme k následujícímu zjištění: v obou oblastech vzdělávání se rozvoj této schopnosti buďto neobjevuje vůbec nebo jen velmi nesystematicky - bez ohledu na psycholingvistické charakteristiky slovního materiálu a strukturu vývoje fonematického uvědomování. Uvádíme možnosti dalšího výzkumu. Klíčová slova: fonematické uvědomování; pregramotnostní dovednosti; psycholingvistický přístup ke gramotnosti; počáteční čtení; analyticko-syntetická metoda; jazykové přípravné období; Živá abeceda
The thesis presents psycholinguistic concept of literacy and the key role of phonemic awareness as a skill proceding reading. Based on the preschool curiculum documents and on the analyses of didactic material designated for the first weeks of school (called Živá abeceda) we found this: the resources either don't contain development of the skill at all or when they do, it's higly unsystematic - it does not respect the psycholinguistic characteristic of the word material, nor the structure of phonemic awareness development. We mention the possibilities of future research. Key words: phonemic awareness, pre-literacy skills, psycholinguistic concept of literacy, initial reading, analytic-synthetic method, language introductory period
