Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorChejnová, Pavla
dc.date.accessioned2023-08-07T10:24:18Z
dc.date.available2023-08-07T10:24:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/183562
dc.language.isocs_CZcs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectosvojování češtinycs
dc.subjectuniverzáliecs
dc.subjectgramatické kategoriecs
dc.subjectmorfologiecs
dc.subjectsyntaxcs
dc.subjectjazyková ontogenezecs
dc.titleVývoj gramatické kompetence u českého dítětecs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
uk.abstract.csPříspěvek shrnuje základní tendence ve vývoji morfologie a syntaxe u českého monolingvního dítěte a výsledky vztahuje k zahraničním výzkumům. Výzkum je založen na analýze autentických výpovědí dítěte. Cílem příspěvku je prezentovat univerzální strategie v osvojování gramatických kategorií a poukázat na specifika češtiny. U osvojování gramatických kategorií je možné pozorovat univerzální tendence, jedná se např. o jistý sled osvojování pádů u jmen a provázanost některých slovesných kategorií. Univerzální tendence se projevuje i v hypergeneralizaci. Vývoj gramatických kategorií navazuje na vývoj kognitivní, a především na rozvoj pragmatické kompetence — dítě vyjadřuje to, co potřebuje, pomocí prostředků, které má k dispozici. Rychleji se vyvíjejí takové prostředky, jež dítě využívá k vyjadřování svých bezprostředních potřeb. Vliv pragmatických a kognitivních faktorů se manifestuje i v oblasti syntaxe. Výzkumná evidence naznačuje, že více než jazyková složitost souvětných struktur hraje důležitou roli kognitivní náročnost struktury, tj. které myšlenkové operace musí mluvčí vykonat, aby danou výpověď mohl produkovat.cs
uk.abstract.enThe article summarizes the main tendencies in a Czech monolingual child’s development of morphology and syntax, then compares the results with those found in foreign research. After analyzing the authentic utterances of the child, the article presents universal strategies for acquiring grammatical categories and illustrates specificities of Czech. There are universal tendencies in first language acquisition, such as the sequence of acquiring nominal cases and the interrelation between certain verbal categories. Hypergeneralization is another universal tendency. Grammatical development is linked to cognitive development and pragmatic competence — children express what they need using the language means available, thus the linguistic means necessary to express immediate needs develop faster. The influence of cognitive and pragmatic factors also manifests in syntactic development. The research shows that the cognitive load of the structure — the mental processes needed to produce the utterance — is more important than the formal structure of the sentence.cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage30cs
dc.description.endPage36cs
dcterms.isPartOf.nameNová čeština doma a ve světěcs
dcterms.isPartOf.journalYear2023
dcterms.isPartOf.journalVolume2023
dcterms.isPartOf.journalIssue1
dcterms.isPartOf.issn1805-367X
dc.relation.isPartOfUrlhttps://ncds.ff.cuni.cz


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV