Učení sociálním reáliím v mladším školním věku v případě LMP
Learning about social life and institutions in younger school-age in case of mild mental retardation
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1831Identifiers
Study Information System: 148031
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Hříbková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Učení sociálním reáliím, lehké mentální postižení, morální vývoj, Jean PiagetKeywords (English)
Learning about social life and institutions, mild mental retardation, moral development, Jean PiagetPráce se zabývá výzkumem učení sociálním reáliím u dětí s lehkým mentálním postižením. Autorka shrnuje úvahy Jeana Piageta o morálním vývoji (zvláště na základě jeho textů The Moral Judgment of the Child a La psychologie de l'enfant), především tedy vymezení jeho jednotlivých stádií (anomie, heteronomie a autonomie). S touto teorií je porovnáno věcné učení sociálním reáliím, jak je zakotveno v Rámcovém vzdělávacím programu. Jádro práce pak leží v aplikaci nástrojů Piageta a jeho pokračovatelů na vzorek dětí s lehkým mentálním postižením ze Základní školy pro žáky s mentálním postižením LOPES v Praze-Čimicích. Výzkum ve strukturovaném rozhovoru ověřoval rozumění tří příběhům s typově různými, morálně zhodnotitelnými situacemi (proslovení nepravdy, poškození majetku, způsobení nepříjemné situace) na starší a mladší věkové vrstvě vzorku. V textu je rovněž zachycen výzkum pilotní, který pomohl se zpřesněním nástroje. Závěr práce se pak nevěnuje pouze samotným výsledkům výzkumu, nýbrž i jejich reflexi učitelkou, mající zkušenost s podobnými dětmi (nikoliv však přímo s probandy výzkumu). Tím je potvrzena širší platnost závěrů bakalářské práce a možnost východiska pro další výzkum.
This bachelor thesis deals with learning about social life and institutions in case of children with mild mental retardation. The authoress summarizes the Jean Piaget's theory of moral development (especially known from studies The Moral Judgment of the Child and La psychologie de l'enfant), anteriorly each stage (anomy; heteronomy; autonomy). This theory is compared to learning about social life and institutions as described in Czech Framework Education Programme (Rámcový vzdělávací program), called Man and His World. The core of this text is using Piaget's and his followers' research methods on a sample of children with mild mental retardation from the Prague practical school named LOPES. The structured interview method examined probands of two age groups understanding three stories containing different types of morally problematic situations (telling untruth, property damage, causing an unpleasant situation). Text also describes pilot study that helps to set method more accurate. The bachelor thesis at its end provides a summary of research results and their reflection by special educational teacher (without knowledge of the sample of children). That verifies the wider validity of conclusions and lays the foundation for further research.